Uppdrag

Vinge har biträtt Autoliv och Veoneer

3 juli 2018

Vinge har biträtt Autoliv, Inc. (”Autoliv”) och Veoneer, Inc. (”Veoneer”) i samband med avknoppningen och noteringen av Veoneer på New York Stock Exchange och Nasdaq Stockholm. Första dag för handel för Veoneer var den 2 juli 2018.

Den 12 december 2017 meddelade Autoliv att bolaget, efter att styrelsen genomfört en strategisk översyn, avsåg att knoppa av verksamhetssegmentet Electronics, för att skapa ett nytt fristående börsnoterat bolag benämnt Veoneer, Inc. För att genomföra avknoppningen har Autoliv överfört verksamhetssegmentet Electronics till Veoneer och dess dotterbolag och har sedan delat ut 100 % av de utestående stamaktierna i Veoneer på pro rata-basis till befintliga stamaktieägare i Autoliv, inklusive innehavare av svenska depåbevis. I samband med avknoppningen och noteringen av Veoneers stamaktier på New York Stock Exchange samt svenska depåbevis på Nasdaq Stockholm, har Autoliv och Veoneer utarbetat ett så kallat registration statement samt ett svenskt prospekt. Det så kallade registration statement trädde i kraft och det svenska prospektet blev godkänt och registrerat den 8 juni, och första dag för handel för Veoneer var den 2 juli 2018.

Veoneer är ett växande teknikbolag som fokuserar på aktiv säkerhet, självkörande bilar och säkerhetselektronik till bilar. Veoneers syfte är att skapa förtroende för mobilitet. Under 2017 hade Veoneer (som affärsområdet Electronics inom Autoliv) en omsättning på 2,3 miljarder USD. Veoneer har för närvarande runt 7 600 medarbetare varav omkring hälften inom forskning och utveckling. Bland Veoneers kunder återfinns i princip samtliga av världens främsta biltillverkare. Veoneer, Inc. värderades på första dagen för handel till cirka 34 miljarder kronor.

Vinges team bestod huvudsakligen av Göran Nyström, Dain Hård Nevonen, Malte Hedlund, Sabina Kihlberg och Stephanie Stiernstedt, samt avseende finansieringsfrågor, av Albert Wållgren, Helena Håkansson, Lionardo Ojeda och Sara Osman.

Uppdaterad reglering om korttidspermittering m.m.

Som vi berättande om i vårt förra nyhetsbrev har den nya tillfälliga lagen om korttidsstöd trätt i kraft och omfattar korttidsstöd för perioden december 2020 – juni 2021. Lagstiftningen innebär en del förändringar jämfört med hur stödet utformades för de tidigare perioderna under 2020, exempelvis kan arbetsgivare för perioden januari – april 2021 ansöka om stöd för korttidsarbete upp till 80 procent av arbetstiden.
11 maj 2021

Åtgärder på socialförsäkringsområdet med anledning av pandemin

Regeringen har, med anledning av pandemin, antagit en rad åtgärder på socialförsäkringsområdet som bland annat syftar till att minska smittspridningen i samhället och minska konsekvenserna för arbetsgivare.
11 maj 2021

Ny kartläggning av förutsättningar för arbete hemifrån under pandemin

Arbetsmiljön har förändrats för många arbetstagare under pandemin, till stor del på grund av Folkhälsomyndighetens rekommendation att arbetsgivare i så stor utsträckning som möjligt ska se till att arbetstagare kan arbeta hemifrån.
11 maj 2021