Uppdrag

Franska GeoPost Group övertar Postens paket- och logistikverksamhet i Baltikum, Polen och Ryssland

12 maj 2005

GeoPost Group, ett franskbaserat logistikbolag och dotterbolag till La Poste, den franska posten, har avtalat om att förvärva paket- och logistikverksamheten i Baltikum, Polen och Ryssland från Posten Sverige AB. Köpesumman är ej offentlig. Förvärvet omfattar BLS-Eesti (Estland), BLS-Latvija (Lettland), BLS-Vilnius (Litauen), Masterlink Express och dess dotterbolag Air Cargo Poland (Polen), samt franchisetagarna Armadillo och Armadillo Business Parcel (Ryssland). De förvärvade företagen redovisade en omsättning på omkring MSEK 300 (MEUR 33,15) för 2003 och har ca 1000 anställda.

Vinge representerade GeoPost Group. Ansvarig delägare på Vinge var Fredrik Wilkens som biträddes av Jens Haneklint, Katarina Nordblom och Sara Olsson samt Per Johan Eckerberg från Vinges försäkringsrättsgrupp.

Hayaat Ibrahim tar plats på Nova Talents lista 2021

Hayaat Ibarahim har av Nova Talent Nordics utnämnts till listan Nova Talent 111 i kategorin Legal Services. Hon är dessutom ”the Jury’s Choice” i kategorin Legal Services.
7 juni 2021

Anti-counterfeiting - så arbetar ni bäst mot varumärkesintrång och produktförfalskningar

Produktförfalskningar och immaterialrättsliga intrång är ett betydande problem för såväl enskilda varumärken och företag som i ett bredare samhällsperspektiv. I årets upplaga av WTR:s “Anti-Counterfeiting: A Global Guide” presenterar vi de viktigaste delarna i den svenska lagstiftningen, samt hur man som företag kan skapa framgångsrika preventiva åtgärder.
7 juni 2021

EU:s klimattaxonomi – ny rättsakt om tekniska granskningskriterier

EU-kommissionen antog den 21 april ett åtgärdspaket med flera delegerade rättsakter med syfte att komplettera EU:s taxonomiförordning, det vill säga EU:s klassificeringssystem för miljömässigt hållbara verksamheter. En av dessa akter fastställer tekniska granskningskriterier som ska tydliggöra vilka verksamheter som till största del bidrar till EU:s miljömål. Syftet är att öka mängden gröna investeringar och att motverka så kallad ”greenwashing” – att verksamheter utger sig för att vara mer hållbara än de faktiskt är.
2 juni 2021