Pressmeddelande Vinge förstärker inom shipping, exportkontroll och försäkring

16 januari 2020 Om byrån

Anders Leissner, transporträttslig expert och tidigare chefsjurist vid Sveriges ledande sjöförsäkringsbolag har anslutit till Vinge.

Anders har en gedigen sjö- och transporträttslig bakgrund med över 20 års arbete inom internationell shipping och transporträtt samt försäkringsfrågor kopplade till området.

Han har även betydande erfarenhet av frågor rörande sanktioner och exportkontroll, speciellt avseende hur USA:s sanktionslagstiftning påverkar företag inom EU, vilket har omfattat både riskbedömningar, kontraktsfrågor och incidenthantering i samarbete med svenska och utländska myndigheter.

Anders utgör en del av Vinges expertteam inom såväl International Trade och Försäkring som Compliance, där han bistår med expertkompetens i frågor gällande sanktioner och handelsfrågor.

Björn Nicolai, delägare:

Vi ser hur efterfrågan och behovet av våra tjänster inom International Trade och Compliance ökar, särskilt med tanke på ökade svårigheter att träffa nya globala och regionala handelsavtal och de handelshinder som införts beträffande exempelvis handel med Iran och Ryssland. Anders Leissner kommer även att förstärka Vinges sjö- och transporträttsliga erbjudande inbegripande hantering av sjö- och försäkringsrättsliga domstolsprocesser och skiljeförfaranden samt biträde med unik expertkompetens inom exportkontroll, internationella sanktioner och andra typer av handelsbegränsningar.

Via sin internationella roll har Anders betydande erfarenhet av att arbeta med tvister inom olika jurisdiktioner. Han är även verksam i flera internationella branschorgan som utformat sanktionsklausuler och andra kontraktsvillkor för shipping‑ och försäkringssektorn. Anders har dessutom flerårig erfarenhet från allmän juridisk rådgivning åt svenska och utländska shippingföretag.

Anna Palmérus invald i Västsvenska Handelskammarens styrelse

I samband med Västsvenska Handelskammarens årsmöte har Anna Palmérus, Managing Partner vid Vinges Göteborgskontor, valts in som ledamot i kammarens styrelse.
19 maj 2020 Om byrån

Vinge utsedd till ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av IFLR

Vinge har tagit emot utmärkelsen ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av International Financial Law Review, IFLR.
24 april 2020 Om byrån

Vinge förstärker inom fastighetstransaktion och fastighetsutveckling

Anders Heintze, erkänd fastighetsjurist med mångårig erfarenhet av fastighetsrätt har anslutit till Vinge som delägare.
2 april 2020 Om byrån