Pressmeddelande Vinge förstärker inom shipping, exportkontroll och försäkring

16 januari 2020 Om byrån

Anders Leissner, transporträttslig expert och tidigare chefsjurist vid Sveriges ledande sjöförsäkringsbolag har anslutit till Vinge.

Anders har en gedigen sjö- och transporträttslig bakgrund med över 20 års arbete inom internationell shipping och transporträtt samt försäkringsfrågor kopplade till området.

Han har även betydande erfarenhet av frågor rörande sanktioner och exportkontroll, speciellt avseende hur USA:s sanktionslagstiftning påverkar företag inom EU, vilket har omfattat både riskbedömningar, kontraktsfrågor och incidenthantering i samarbete med svenska och utländska myndigheter.

Anders utgör en del av Vinges expertteam inom såväl International Trade och Försäkring som Compliance, där han bistår med expertkompetens i frågor gällande sanktioner och handelsfrågor.

Björn Nicolai, delägare:

Vi ser hur efterfrågan och behovet av våra tjänster inom International Trade och Compliance ökar, särskilt med tanke på ökade svårigheter att träffa nya globala och regionala handelsavtal och de handelshinder som införts beträffande exempelvis handel med Iran och Ryssland. Anders Leissner kommer även att förstärka Vinges sjö- och transporträttsliga erbjudande inbegripande hantering av sjö- och försäkringsrättsliga domstolsprocesser och skiljeförfaranden samt biträde med unik expertkompetens inom exportkontroll, internationella sanktioner och andra typer av handelsbegränsningar.

Via sin internationella roll har Anders betydande erfarenhet av att arbeta med tvister inom olika jurisdiktioner. Han är även verksam i flera internationella branschorgan som utformat sanktionsklausuler och andra kontraktsvillkor för shipping‑ och försäkringssektorn. Anders har dessutom flerårig erfarenhet från allmän juridisk rådgivning åt svenska och utländska shippingföretag.

Vinge förstärker inom immaterialrätt och IT-rätt

Anna Maria Lagerqvist Gahm, senior jurist och tidigare Senior IP Counsel vid Volvo Cars har anslutit till Vinge.
25 februari 2020 Om byrån

Vinges IP-grupp erhåller internationell toppranking

I de nyligen släppta rankingguiderna World Trademark Review samt Chambers utnämns Vinges IP-grupp till branschledande med högsta internationella ranking på byrånivå såväl som för enskilda jurister.
21 februari 2020 Om byrån

Vinge förstärker inom IP

Åsa Hellstadius, immaterialrättsexpert och docent inom civilrätt ansluter till Vinge.
5 februari 2020 Om byrån