Pressmeddelande Vinge förstärker inom shipping, exportkontroll och försäkring

16 januari 2020 Om byrån

Anders Leissner, transporträttslig expert och tidigare chefsjurist vid Sveriges ledande sjöförsäkringsbolag har anslutit till Vinge.

Anders har en gedigen sjö- och transporträttslig bakgrund med över 20 års arbete inom internationell shipping och transporträtt samt försäkringsfrågor kopplade till området.

Han har även betydande erfarenhet av frågor rörande sanktioner och exportkontroll, speciellt avseende hur USA:s sanktionslagstiftning påverkar företag inom EU, vilket har omfattat både riskbedömningar, kontraktsfrågor och incidenthantering i samarbete med svenska och utländska myndigheter.

Anders utgör en del av Vinges expertteam inom såväl International Trade och Försäkring som Compliance, där han bistår med expertkompetens i frågor gällande sanktioner och handelsfrågor.

Björn Nicolai, delägare:

Vi ser hur efterfrågan och behovet av våra tjänster inom International Trade och Compliance ökar, särskilt med tanke på ökade svårigheter att träffa nya globala och regionala handelsavtal och de handelshinder som införts beträffande exempelvis handel med Iran och Ryssland. Anders Leissner kommer även att förstärka Vinges sjö- och transporträttsliga erbjudande inbegripande hantering av sjö- och försäkringsrättsliga domstolsprocesser och skiljeförfaranden samt biträde med unik expertkompetens inom exportkontroll, internationella sanktioner och andra typer av handelsbegränsningar.

Via sin internationella roll har Anders betydande erfarenhet av att arbeta med tvister inom olika jurisdiktioner. Han är även verksam i flera internationella branschorgan som utformat sanktionsklausuler och andra kontraktsvillkor för shipping‑ och försäkringssektorn. Anders har dessutom flerårig erfarenhet från allmän juridisk rådgivning åt svenska och utländska shippingföretag.

Vinge topprankat av Chambers & Partners inom tio verksamhetsområden

Ett stort tack till alla er klienter som bistått med viktig feedback i samband med Chambers årliga ranking. Resultatet har nu offenliggjorts, och vi gläder oss åt topprankingar i 13 områden och ett betydande antal individuella rankingar.
19 mars 2021 Om byrån

Maria-Pia Hope utses till en av svenskt näringslivs mäktigaste kvinnor

Som en av få advokater på listan sticker Maria-Pia Hope, Managing Partner på Vinge, ut när Dagens Industri presenterar näringslivets mäktigaste kvinnor.
8 mars 2021 Om byrån