Vinge förstärker inom shipping, exportkontroll och försäkring

16 januari 2020 Om byrån

Anders Leissner, transporträttslig expert och tidigare chefsjurist vid Sveriges ledande sjöförsäkringsbolag har anslutit till Vinge.

Anders har en gedigen sjö- och transporträttslig bakgrund med över 20 års arbete inom internationell shipping och transporträtt samt försäkringsfrågor kopplade till området.

Han har även betydande erfarenhet av frågor rörande sanktioner och exportkontroll, speciellt avseende hur USA:s sanktionslagstiftning påverkar företag inom EU, vilket har omfattat både riskbedömningar, kontraktsfrågor och incidenthantering i samarbete med svenska och utländska myndigheter.

Anders utgör en del av Vinges expertteam inom såväl International Trade och Försäkring som Compliance, där han bistår med expertkompetens i frågor gällande sanktioner och handelsfrågor.

Björn Nicolai, delägare:

Vi ser hur efterfrågan och behovet av våra tjänster inom International Trade och Compliance ökar, särskilt med tanke på ökade svårigheter att träffa nya globala och regionala handelsavtal och de handelshinder som införts beträffande exempelvis handel med Iran och Ryssland. Anders Leissner kommer även att förstärka Vinges sjö- och transporträttsliga erbjudande inbegripande hantering av sjö- och försäkringsrättsliga domstolsprocesser och skiljeförfaranden samt biträde med unik expertkompetens inom exportkontroll, internationella sanktioner och andra typer av handelsbegränsningar.

Via sin internationella roll har Anders betydande erfarenhet av att arbeta med tvister inom olika jurisdiktioner. Han är även verksam i flera internationella branschorgan som utformat sanktionsklausuler och andra kontraktsvillkor för shipping‑ och försäkringssektorn. Anders har dessutom flerårig erfarenhet från allmän juridisk rådgivning åt svenska och utländska shippingföretag.

Nya delägare och counsels utsedda vid Vinges Stockholmskontor

Advokaterna Sofie Bjärtun, Rikard Lindahl, Malin Malm Waerme och Daniel Wendelsson vid Vinges Stockholmskontor har utsetts till nya delägare från och med 1 januari 2022. Följande advokater har valts in som counsels vid Vinges Stockholmskontor: Stojan Arnerstål, Amanda Knutsson, Jolene Reimerson, Linnéa Sellström och Filip Öhrner.
6 juli 2021 Om byrån

Fullservice inom IP ger toppranking

Vinges IP-team har erhållit högsta ranking av den internationella guiden IP Stars inom två områden;  Trade mark contentious och Trade mark prosecution - law firms.
21 maj 2021 Om byrån

Vinge utses till årets svenska advokatbyrå 2021 av Chambers & Partners

Priset, Chambers Europe Award for Excellence – Sweden Law Firm of the Year 2021, är ett av de främsta priser en svensk advokatbyrå kan få. Vinge har tidigare tagit emot priset vid fyra tillfällen.
23 april 2021 Om byrån