Vinge förstärker inom shipping, exportkontroll och försäkring

Anders Leissner, transporträttslig expert och tidigare chefsjurist vid Sveriges ledande sjöförsäkringsbolag har anslutit till Vinge.

Anders har en gedigen sjö- och transporträttslig bakgrund med över 20 års arbete inom internationell shipping och transporträtt samt försäkringsfrågor kopplade till området.

Han har även betydande erfarenhet av frågor rörande sanktioner och exportkontroll, speciellt avseende hur USA:s sanktionslagstiftning påverkar företag inom EU, vilket har omfattat både riskbedömningar, kontraktsfrågor och incidenthantering i samarbete med svenska och utländska myndigheter.

Anders utgör en del av Vinges expertteam inom såväl International Trade och Försäkring som Compliance, där han bistår med expertkompetens i frågor gällande sanktioner och handelsfrågor.

Björn Nicolai, delägare:

Vi ser hur efterfrågan och behovet av våra tjänster inom International Trade och Compliance ökar, särskilt med tanke på ökade svårigheter att träffa nya globala och regionala handelsavtal och de handelshinder som införts beträffande exempelvis handel med Iran och Ryssland. Anders Leissner kommer även att förstärka Vinges sjö- och transporträttsliga erbjudande inbegripande hantering av sjö- och försäkringsrättsliga domstolsprocesser och skiljeförfaranden samt biträde med unik expertkompetens inom exportkontroll, internationella sanktioner och andra typer av handelsbegränsningar.

Via sin internationella roll har Anders betydande erfarenhet av att arbeta med tvister inom olika jurisdiktioner. Han är även verksam i flera internationella branschorgan som utformat sanktionsklausuler och andra kontraktsvillkor för shipping‑ och försäkringssektorn. Anders har dessutom flerårig erfarenhet från allmän juridisk rådgivning åt svenska och utländska shippingföretag.

Relaterat

Vinge behåller toppranking i Chambers Global Guide 2024

Årets resultat i Chambers & Partners 2024 globala ranking har nu offentliggjorts, där vi gläder oss åt topprankingar i fem områden och ett stort antal individuella rankingar. Ett stort tack till våra klienter som bistått med viktig feedback i samband med rankingprocessen.
19 februari 2024 Om byrån

Vinge topprankade av WTR 1000

Vinge tilldelas guld i kategorin Enforcement and Litigation i 2024 års WTR 1000-ranking. Utöver det tilldelas sju medarbetare individuella omnämnanden.
12 februari 2024 Om byrån

Vinges Dude Diligence vinner pris

Vinges kampanj Dude Diligence, med syfte att öka jämställdheten i näringslivet, tog under torsdagskvällen emot utmärkelsen 50-fattaren i kategorin 100-fattaren i Sveriges Annonsörers tävling 100 Wattaren.
8 februari 2024 Om byrån