44% länkar till skyddat innehåll utan att undersöka rättigheterna

5 december 2017 Immaterialrätt

Innehållet på en webbplats skyddas ofta av upphovsrätt. Den som i vinstsyfte länkar till skyddat innehåll anses, enligt modern europeisk och svensk rättspraxis, känna till huruvida innehållet har publicerats med eller utan rättighetshavarens tillstånd. Om länkning sker till innehåll som har publicerats utan tillstånd, utgör även länkningen ett olovligt allmänt tillgängliggörande. Detta gäller under förutsättning att länkaren inte kan bevisa, att denne har saknat kunskap om att innehållet har publicerats utan tillstånd från rättighetshavaren.

45% av de tillfrågade företagen i Vinges undersökning IP-Barometern länkar till externa webbplatser. Av dem kontrollerar 44% inte att de följer gällande upphovsrätt, eller är osäkra.

Tobias Kempas, advokat och IP-expert, Vinge: Företagens undersökningsplikt kan uppfattas som ganska betungande. Många företag vet inte heller att de är skyldiga att kontrollera att innehållet verkligen har publicerats med rättighetshavarens tillstånd. Den bortre gränsen för undersöknings­plikten är inte helt klar, men i Sverige har länkande företag bl.a. ansetts vara skyldiga att kontrollera att filmer på YouTube har laddats upp med upphovsmannens tillstånd.

Den som länkar i vinstsyfte har alltså en undersökningsplikt. Det gäller både hypertextlänkning och integrerande länkning. Mycket tyder på att ”vinstsyfte” föreligger om länkningen görs i samband med marknadsföring. Det innebär att flertalet företag, som använder länkar, gör detta i vinstsyfte.

76% av de tillfrågade företagen, i IP-Barometern, ansåg att det egna förebyggande arbetet för att inte begå intrång var mycket viktigt eller ganska viktigt.

Tobias Kempas: -En stor majoritet har ambitionen att förebygga egna upphovsrättsliga intrång. De företag som inte kontrollerar rättigheterna, i samband med länkning, löper dock en klar risk att hållas ansvariga för upphovsrättsintrång, om det visar sig att innehållet har publicerats olovligen.

Vinges IP-kompassen publiceras i sin helhet i januari.

För ytterligare information:

Kristian Sjöholm
Presschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Louise Brorsson Salomon ny VD för Vinge

Louise Brorsson Salomon är delägare på Vinge och efterträder under våren Maria-Pia Hope som varit VD sedan 2012. Skiftet på vd-posten följer en långsiktig successionsplan. Styrelsens uppdrag till Louise Brorsson Salomon är att fortsätta att utveckla Vinges erbjudande, värna Vinges klienter, locka de bästa juriststudenterna och tillse att Vinge fortsätter att vara en god samhällsaktör.
11 mars 2024

Marknadskontroll – Vinge startar nytt verksamhetsområde

Under 2021 och 2022 fick vi delvis ny lagstiftning som sätter ökat fokus på frågan om marknadskontroll. De nya reglerna kompletterar EU:s nya marknadskontrollförordning. Syftet med reglerna om marknadskontroll är att säkerställa hälsa, säkerhet och konsumentskydd för produkter på marknaden och att förhindra att konkurrensen på marknaden snedvrids. Med tidigare justitierådet Helena Rosén Andersson som counsel startar Vinge nu ett nytt verksamhetsområde med syfte att tillhandahålla ledande expertis inom marknadskontroll.
19 december 2022

Vinge inför Dude Diligence för ökad jämställdhet

Vinge är marknadsledare inom M&A bland Sveriges affärsjuridiska byråer. 2021 rådgav Vinge i 167 transaktioner till ett värde av 52 miljarder EUR. För att ge en bättre bild av jämställdheten i bolag inför uppköp, försäljningar och samgåenden kompletteras nu due diligence med Dude Diligence.
11 maj 2022