Pressmeddelande 44% länkar till skyddat innehåll utan att undersöka rättigheterna

5 december 2017

Innehållet på en webbplats skyddas ofta av upphovsrätt. Den som i vinstsyfte länkar till skyddat innehåll anses, enligt modern europeisk och svensk rättspraxis, känna till huruvida innehållet har publicerats med eller utan rättighetshavarens tillstånd. Om länkning sker till innehåll som har publicerats utan tillstånd, utgör även länkningen ett olovligt allmänt tillgängliggörande. Detta gäller under förutsättning att länkaren inte kan bevisa, att denne har saknat kunskap om att innehållet har publicerats utan tillstånd från rättighetshavaren.

45% av de tillfrågade företagen i Vinges undersökning IP-Barometern länkar till externa webbplatser. Av dem kontrollerar 44% inte att de följer gällande upphovsrätt, eller är osäkra.

Tobias Kempas, advokat och IP-expert, Vinge: Företagens undersökningsplikt kan uppfattas som ganska betungande. Många företag vet inte heller att de är skyldiga att kontrollera att innehållet verkligen har publicerats med rättighetshavarens tillstånd. Den bortre gränsen för undersöknings­plikten är inte helt klar, men i Sverige har länkande företag bl.a. ansetts vara skyldiga att kontrollera att filmer på YouTube har laddats upp med upphovsmannens tillstånd.

Den som länkar i vinstsyfte har alltså en undersökningsplikt. Det gäller både hypertextlänkning och integrerande länkning. Mycket tyder på att ”vinstsyfte” föreligger om länkningen görs i samband med marknadsföring. Det innebär att flertalet företag, som använder länkar, gör detta i vinstsyfte.

76% av de tillfrågade företagen, i IP-Barometern, ansåg att det egna förebyggande arbetet för att inte begå intrång var mycket viktigt eller ganska viktigt.

Tobias Kempas: -En stor majoritet har ambitionen att förebygga egna upphovsrättsliga intrång. De företag som inte kontrollerar rättigheterna, i samband med länkning, löper dock en klar risk att hållas ansvariga för upphovsrättsintrång, om det visar sig att innehållet har publicerats olovligen.

Vinges IP-kompassen publiceras i sin helhet i januari.

För ytterligare information:

Kristian Sjöholm
Presschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Arbetsrättspodden # 25 - Provanställning

När en anställning påbörjas är det vanligt att den startar med en prövotid. Detta för att arbetsgivaren ska kunna se om den anställde är rätt person på rätt plats. Välkommen till Arbetsrättspodden, podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt.
16 september 2020

Sanktioner och handelsbegränsningar mot Kina – påverkan på svenska företag

USA och EU har under sommaren fortsatt att införa handelsbegränsande åtgärder mot Kina. Åtgärderna har haft stora konsekvenser för omvärlden, inte minst då Kina sägs stå för nästan 30 % av världens totala tillverkning. Hur påverkas Sverige och svenska företag av dessa handelsbegränsningar?
15 september 2020

Vinge utnämns till bästa advokatbyrå för kvinnliga affärsjurister

Vinge har utsetts till “Bästa nordiska affärsjuridiska byrå för kvinnor” på European Women in Business Law Awards som ägde rum i London 10 september. Vinge tar för åttonde gången emot priset som den advokatbyrå som lyckats bäst med sitt jämställdhetsarbete.
10 september 2020