44% länkar till skyddat innehåll utan att undersöka rättigheterna

5 december 2017

Innehållet på en webbplats skyddas ofta av upphovsrätt. Den som i vinstsyfte länkar till skyddat innehåll anses, enligt modern europeisk och svensk rättspraxis, känna till huruvida innehållet har publicerats med eller utan rättighetshavarens tillstånd. Om länkning sker till innehåll som har publicerats utan tillstånd, utgör även länkningen ett olovligt allmänt tillgängliggörande. Detta gäller under förutsättning att länkaren inte kan bevisa, att denne har saknat kunskap om att innehållet har publicerats utan tillstånd från rättighetshavaren.

45% av de tillfrågade företagen i Vinges undersökning IP-Barometern länkar till externa webbplatser. Av dem kontrollerar 44% inte att de följer gällande upphovsrätt, eller är osäkra.

Tobias Kempas, advokat och IP-expert, Vinge: Företagens undersökningsplikt kan uppfattas som ganska betungande. Många företag vet inte heller att de är skyldiga att kontrollera att innehållet verkligen har publicerats med rättighetshavarens tillstånd. Den bortre gränsen för undersöknings­plikten är inte helt klar, men i Sverige har länkande företag bl.a. ansetts vara skyldiga att kontrollera att filmer på YouTube har laddats upp med upphovsmannens tillstånd.

Den som länkar i vinstsyfte har alltså en undersökningsplikt. Det gäller både hypertextlänkning och integrerande länkning. Mycket tyder på att ”vinstsyfte” föreligger om länkningen görs i samband med marknadsföring. Det innebär att flertalet företag, som använder länkar, gör detta i vinstsyfte.

76% av de tillfrågade företagen, i IP-Barometern, ansåg att det egna förebyggande arbetet för att inte begå intrång var mycket viktigt eller ganska viktigt.

Tobias Kempas: -En stor majoritet har ambitionen att förebygga egna upphovsrättsliga intrång. De företag som inte kontrollerar rättigheterna, i samband med länkning, löper dock en klar risk att hållas ansvariga för upphovsrättsintrång, om det visar sig att innehållet har publicerats olovligen.

Vinges IP-kompassen publiceras i sin helhet i januari.

För ytterligare information:

Kristian Sjöholm
Presschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Kina förbjuder företag att följa västerländska handelsbegränsningar

Spänningarna i handelsrelationerna mellan Kina och väst ökade ytterligare den 10 juni när Kinas folkkongress antog en ny lagstiftning. Denna förbjuder företag i Kina att bland annat följa det man anser vara diskriminerande handelsbegränsningar mot landet.
9 juli 2021

Vinges IP-grupp topprankade av IAM 1000

Vinges IP-grupp tar åter topplacering i den nyligen släppta rankingen IAM 1000. Malin Malm Waerme, Stojan Arnerstål och Håkan Borgenhäll tar också emot individuella omnämnanden i rankingen.
8 juli 2021

EU-förbud mot att ta hänsyn till amerikanska sanktioner riskerar vidsträckt tolkning

Generaladvokaten har i ett mål inför EU-domstolen kommit med ett förslag till avgörande rörande reglerna om hur EU-företag ska förhålla sig till tredje länders extraterritoriella lagstiftning. Förslaget till avgörande innefattar en relativt långtgående tolkning av förbudet för EU-företag att följa amerikanska sanktioner. Om EU-domstolen i sin kommande dom följer generaladvokaten riskerar detta att medföra omfattande regulatoriska problem för företag framöver.
7 juli 2021