Pressmeddelande 44% länkar till skyddat innehåll utan att undersöka rättigheterna

5 december 2017

Innehållet på en webbplats skyddas ofta av upphovsrätt. Den som i vinstsyfte länkar till skyddat innehåll anses, enligt modern europeisk och svensk rättspraxis, känna till huruvida innehållet har publicerats med eller utan rättighetshavarens tillstånd. Om länkning sker till innehåll som har publicerats utan tillstånd, utgör även länkningen ett olovligt allmänt tillgängliggörande. Detta gäller under förutsättning att länkaren inte kan bevisa, att denne har saknat kunskap om att innehållet har publicerats utan tillstånd från rättighetshavaren.

45% av de tillfrågade företagen i Vinges undersökning IP-Barometern länkar till externa webbplatser. Av dem kontrollerar 44% inte att de följer gällande upphovsrätt, eller är osäkra.

Tobias Kempas, advokat och IP-expert, Vinge: Företagens undersökningsplikt kan uppfattas som ganska betungande. Många företag vet inte heller att de är skyldiga att kontrollera att innehållet verkligen har publicerats med rättighetshavarens tillstånd. Den bortre gränsen för undersöknings­plikten är inte helt klar, men i Sverige har länkande företag bl.a. ansetts vara skyldiga att kontrollera att filmer på YouTube har laddats upp med upphovsmannens tillstånd.

Den som länkar i vinstsyfte har alltså en undersökningsplikt. Det gäller både hypertextlänkning och integrerande länkning. Mycket tyder på att ”vinstsyfte” föreligger om länkningen görs i samband med marknadsföring. Det innebär att flertalet företag, som använder länkar, gör detta i vinstsyfte.

76% av de tillfrågade företagen, i IP-Barometern, ansåg att det egna förebyggande arbetet för att inte begå intrång var mycket viktigt eller ganska viktigt.

Tobias Kempas: -En stor majoritet har ambitionen att förebygga egna upphovsrättsliga intrång. De företag som inte kontrollerar rättigheterna, i samband med länkning, löper dock en klar risk att hållas ansvariga för upphovsrättsintrång, om det visar sig att innehållet har publicerats olovligen.

Vinges IP-kompassen publiceras i sin helhet i januari.

För ytterligare information:

Kristian Sjöholm
Presschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Arbetsrättspodden # 33 – Vikten av utredning innan uppsägning

En arbetsgivares skyldigheter att vidta åtgärder inför en uppsägning av personliga skäl är ofta tidskrävande och ansträngande, men det är likväl en viktig och naturlig del i uppsägningsprocessen. Välkommen till Arbetsrättspodden, podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt.
20 januari 2021

Summary of employment related news in Sweden as of January 2021

Short-time work, a new pandemic law and pending changes to the Employment Protection Act. Here is the latest employment related news in Sweden.
19 januari 2021

Dags att nominera Årets Bolagsjurist 2021

Förra året föll valet på Sofia Graflund, chefsjurist på Northvolt. Nu är det dags att nominera kandidater till 2021 års tävling. Nytt för i år är kategorin Årets Uppdrag. Nomineringen är öppen till och med 14 februari.
11 januari 2021