Vinge i topp inom M&A

3 juli 2020 Om byrån Karriär M&A

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.

– Många säljprocesser avbröts eller pausades i Coronapandemins början, men under perioden maj-juni har vi sett en vändning, säger Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm. Till övervägande del är det bilaterala processer även om vi också sett vissa så kallade controlled auctions med hög konkurrens under de senaste veckorna.

Bland de transaktioner som Vinge varit involverade i under våren märks Willis Towers Watsons försäljning av Max Matthiessen till Nordic Capital, managements försäljning av delar av Eleda till Altor, EQTs försäljning av Hector Rail till Ancala Infrastructure, Veidekkes försäljning av sin fastighetsutvecklingsverksamhet till en investerargrupp, Evolution Gamings bud på NetEnt samt rekapitaliseringen av SAS.

– Aktiviteten har varit högst i mid- och small cap-segmenten, men det finns vissa tecken på att storaffärerna sakta börjar komma tillbaka. Vi ser sedan tre-fyra veckor en ökad tillströmning av nya M&A-uppdrag, vilket känns jättekul, säger Jonas Bergström. Vi har också ett flertal förfrågningar avseende publika bud och samgåenden, och arbetar även med en handfull börsintroduktioner.

Transaktionsaktiviteten omfattar framförallt affärer inom branscher som inte har påverkats särskilt negativt av pandemin, inklusive IT/tech, life science, infrastruktur, gaming samt fastigheter och skog.

– Även om vi sett en del transaktioner och kapitalanskaffningar inom krisdrabbade sektorer så har det ännu inte varit så omfattande som många befarade. En hel del offensiva riktade emissioner har genomförts i en stark aktiemarknad, säger Jonas Bergström.

Läs Mergermarkets halvårsstatistik här (sid. 57 och 59), se Mergermarkets pressmeddelande här.

Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm
jonas.bergstrom@vinge.se

Relaterat

Storslam för Vinge vid Managing IP EMEA Awards 2024

Vinge tog under torsdagskvällen emot hela fyra utmärkelser vid Managing IP EMEA Awards 2024 i London. Det gör Vinge till en av galans stora vinnare, och den mest framgångsrika svenska byrån.
11 april 2024 Om byrån Karriär

Möt Sofie Nordgren, ny delägare vid Vinge Skåne

Efter totalt 16 år utomlands och med ett imponerande CV med arbete på internationella advokatbyråer i London i bagaget valde Sofie Nordgren att flytta hem till Sverige och fortsätta karriären här. Att det blev just Vinge var ingen slump, och vid årsskiftet tillträdde hon rollen som delägare på Vinges Skånekontor.
19 mars 2024 Om byrån Karriär

Vinge topprankad i 12 områden och som Leading Firm i Chambers & Partners Europe Guide 2024

Ett stort tack till alla våra klienter som bistått med viktig feedback i samband med Chambers & Partners årliga ranking. Resultatet har nu offentliggjorts, och vi gläder oss åt topprankingar i 12 områden, samt som Leading Firm och ett betydande antal individuella rankingar.
14 mars 2024 Om byrån Karriär