Vinge i topp inom M&A

3 juli 2020 Om byrån Karriär

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.

– Många säljprocesser avbröts eller pausades i Coronapandemins början, men under perioden maj-juni har vi sett en vändning, säger Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm. Till övervägande del är det bilaterala processer även om vi också sett vissa så kallade controlled auctions med hög konkurrens under de senaste veckorna.

Bland de transaktioner som Vinge varit involverade i under våren märks Willis Towers Watsons försäljning av Max Matthiessen till Nordic Capital, managements försäljning av delar av Eleda till Altor, EQTs försäljning av Hector Rail till Ancala Infrastructure, Veidekkes försäljning av sin fastighetsutvecklingsverksamhet till en investerargrupp, Evolution Gamings bud på NetEnt samt rekapitaliseringen av SAS.

– Aktiviteten har varit högst i mid- och small cap-segmenten, men det finns vissa tecken på att storaffärerna sakta börjar komma tillbaka. Vi ser sedan tre-fyra veckor en ökad tillströmning av nya M&A-uppdrag, vilket känns jättekul, säger Jonas Bergström. Vi har också ett flertal förfrågningar avseende publika bud och samgåenden, och arbetar även med en handfull börsintroduktioner.

Transaktionsaktiviteten omfattar framförallt affärer inom branscher som inte har påverkats särskilt negativt av pandemin, inklusive IT/tech, life science, infrastruktur, gaming samt fastigheter och skog.

– Även om vi sett en del transaktioner och kapitalanskaffningar inom krisdrabbade sektorer så har det ännu inte varit så omfattande som många befarade. En hel del offensiva riktade emissioner har genomförts i en stark aktiemarknad, säger Jonas Bergström.

Läs Mergermarkets halvårsstatistik här (sid. 57 och 59), se Mergermarkets pressmeddelande här.

Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm
jonas.bergstrom@vinge.se

Vinge utses till årets svenska advokatbyrå 2021 av Chambers & Partners

Priset, Chambers Europe Award for Excellence – Sweden Law Firm of the Year 2021, är ett av de främsta priser en svensk advokatbyrå kan få. Vinge har tidigare tagit emot priset vid fyra tillfällen.
23 april 2021 Om byrån Karriär

Vinge har mottagit högsta ranking i 14 av 18 kategorier i Legal 500:s nyligen släppta ranking.

Följande verksamhetsområden har erhållit Tier 1 i The Legal 500:s EMEA guide: Banking & Finance, Capital Markets, Commercial, Corporate and M&A, Employment, Energy, Environment, EU and Competition, Insolvency, Insurance, Intellectual Property and Media, IT and Telecoms, Real Estate, Shipping, Tax.
16 april 2021 Om byrån Karriär

Vinge topprankat av Chambers & Partners inom tio verksamhetsområden

Ett stort tack till alla er klienter som bistått med viktig feedback i samband med Chambers årliga ranking. Resultatet har nu offenliggjorts, och vi gläder oss åt topprankingar i 13 områden och ett betydande antal individuella rankingar.
19 mars 2021 Om byrån Karriär