Vinge i topp inom M&A

3 juli 2020 Om byrån Karriär M&A

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.

– Många säljprocesser avbröts eller pausades i Coronapandemins början, men under perioden maj-juni har vi sett en vändning, säger Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm. Till övervägande del är det bilaterala processer även om vi också sett vissa så kallade controlled auctions med hög konkurrens under de senaste veckorna.

Bland de transaktioner som Vinge varit involverade i under våren märks Willis Towers Watsons försäljning av Max Matthiessen till Nordic Capital, managements försäljning av delar av Eleda till Altor, EQTs försäljning av Hector Rail till Ancala Infrastructure, Veidekkes försäljning av sin fastighetsutvecklingsverksamhet till en investerargrupp, Evolution Gamings bud på NetEnt samt rekapitaliseringen av SAS.

– Aktiviteten har varit högst i mid- och small cap-segmenten, men det finns vissa tecken på att storaffärerna sakta börjar komma tillbaka. Vi ser sedan tre-fyra veckor en ökad tillströmning av nya M&A-uppdrag, vilket känns jättekul, säger Jonas Bergström. Vi har också ett flertal förfrågningar avseende publika bud och samgåenden, och arbetar även med en handfull börsintroduktioner.

Transaktionsaktiviteten omfattar framförallt affärer inom branscher som inte har påverkats särskilt negativt av pandemin, inklusive IT/tech, life science, infrastruktur, gaming samt fastigheter och skog.

– Även om vi sett en del transaktioner och kapitalanskaffningar inom krisdrabbade sektorer så har det ännu inte varit så omfattande som många befarade. En hel del offensiva riktade emissioner har genomförts i en stark aktiemarknad, säger Jonas Bergström.

Läs Mergermarkets halvårsstatistik här (sid. 57 och 59), se Mergermarkets pressmeddelande här.

Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm
jonas.bergstrom@vinge.se

Relaterat

Irma Softic i The Seat

Nyligen var det Irma Softics, biträdande jurist i bank & finans-gruppen på Malmökontoret, tur att sitta i The Seat.
1 mars 2024 Om byrån Karriär

Möt Daniel Prawitz, ny delägare vid Vinge Skåne

Daniel Prawitz är sedan årsskiftet delägare på Vinges Skånekontor där han arbetar med entreprenadrätt, i synnerhet entreprenadtvister och med infrastrukturprojekt. Resan till delägarskap har inte varit helt spikrak utan innefattat både tingstjänstgöring och en period som bolagsjurist. Som nybliven delägare ser han nu fram emot att engagera sig i Vinges fortsatta utveckling och långsiktiga frågor som rör ledarskap och organisation.
27 februari 2024 Om byrån Karriär

Vinge behåller toppranking i Chambers Global Guide 2024

Årets resultat i Chambers & Partners 2024 globala ranking har nu offentliggjorts, där vi gläder oss åt topprankingar i fem områden och ett stort antal individuella rankingar. Ett stort tack till våra klienter som bistått med viktig feedback i samband med rankingprocessen.
19 februari 2024 Om byrån Karriär