Pressmeddelande Vinge i topp inom M&A

3 juli 2020 Om byrån Karriär

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.

– Många säljprocesser avbröts eller pausades i Coronapandemins början, men under perioden maj-juni har vi sett en vändning, säger Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm. Till övervägande del är det bilaterala processer även om vi också sett vissa så kallade controlled auctions med hög konkurrens under de senaste veckorna.

Bland de transaktioner som Vinge varit involverade i under våren märks Willis Towers Watsons försäljning av Max Matthiessen till Nordic Capital, managements försäljning av delar av Eleda till Altor, EQTs försäljning av Hector Rail till Ancala Infrastructure, Veidekkes försäljning av sin fastighetsutvecklingsverksamhet till en investerargrupp, Evolution Gamings bud på NetEnt samt rekapitaliseringen av SAS.

– Aktiviteten har varit högst i mid- och small cap-segmenten, men det finns vissa tecken på att storaffärerna sakta börjar komma tillbaka. Vi ser sedan tre-fyra veckor en ökad tillströmning av nya M&A-uppdrag, vilket känns jättekul, säger Jonas Bergström. Vi har också ett flertal förfrågningar avseende publika bud och samgåenden, och arbetar även med en handfull börsintroduktioner.

Transaktionsaktiviteten omfattar framförallt affärer inom branscher som inte har påverkats särskilt negativt av pandemin, inklusive IT/tech, life science, infrastruktur, gaming samt fastigheter och skog.

– Även om vi sett en del transaktioner och kapitalanskaffningar inom krisdrabbade sektorer så har det ännu inte varit så omfattande som många befarade. En hel del offensiva riktade emissioner har genomförts i en stark aktiemarknad, säger Jonas Bergström.

Läs Mergermarkets halvårsstatistik här (sid. 57 och 59), se Mergermarkets pressmeddelande här.

Jonas Bergström, Head of M&A, Vinge Stockholm
jonas.bergstrom@vinge.se

” Det är på grund av sommarnotarietiden som jag jobbar här idag”

Robin Eliasson började sin bana på Vinge med att vara sommarnotarie 2016. Här berättar han om hur sommaren på Vinge fick honom att lämna ett liv till sjöss för en juridisk karriär.
29 oktober 2020 Om byrån Karriär

”Sök bara, det är definitivt inget du kommer att ångra”

Lisa Malmborg sökte och blev antagen till vårt sommarnotarieprogram 2018. I våras började hon som biträdande jurist inom EU- & konkurrensrätt här på Vinge. Vi ställde några frågor till henne om hur hennes erfarenheter från sommaren på Vinge och om hon har några tips till de som nu ska söka till 2021 års sommarnotarieprogram.
29 oktober 2020 Om byrån Karriär

”Slappna av och var dig själv”

Carl Trolle Olson var sommarnotarie på Vinges Malmökontor sommaren 2020. Inom kort tillträder han som biträdande jurist hos Vinge, en följd av att han var med i vårt sommarnotarieprogram. Här berättar Trolle om sina upplevelser från sommaren hos Vinge och ger tips på vad man ska tänka på om man funderar på att söka till sommarnotarieprogrammet 2021.
28 oktober 2020 Om byrån Karriär