Pressmeddelande Vinge är årets M&A-byrå för sjätte året i rad

5 december 2019 Utmärkelser Om byrån

Mergermarket har utsett Vinge till Årets M&A-byrå 2019 bland affärsjurister i Sverige.

Maria‑Pia Hope, Managing Partner på Vinge:

Det är med stolthet och tacksamhet gentemot våra klienter som vi än en gång tar emot det finaste internationella priset för svensk M&A. Vi ser att den spetskompetens och bredd vi har inom M&A efterfrågas av våra klienter. Trots en viss nedgång på den svenska transaktionsmarknaden har vi haft ett oerhört starkt år med ett inflöde av såväl komplexa som strategiskt utmanande uppdrag med stora värden.

Vinge har hittills i år anlitats i 90 transaktionsprojekt till ett sammanlagt värde av 330 miljarder kronor, samt vid 4 börsintroduktioner. Bland noteringarna återfinns bland annat EQT:s börsintroduktion.

I vårt biträde till AMF i samband med förvärvet av 89,9% av Bergvik Skog Öst har vår gedigna branscherfarenhet varit avgörande för att säkerställa nyckelfaktorer i affären. På samma sätt har vår djupa expertis i finansregulatoriska frågor varit av stor vikt vid KKR:s investering i Söderberg & Partners samt vid Allfund Banks förvärv av Nordic Fund Market från Nasdaq. Detta är endast tre av de transaktioner där Vinges bredd och djup varit avgörande.

, beskriver Jonas Bergström, Head of M&A.

Bland övriga transaktioner återfinns bland annat EQT Infrastructures förvärv av IP-Only Group, försäljningen av Memira Holdings till nederländska Bergman Clinics, SBB:s publika bud på Hemfosa samt biträde av Oriflame i samband med familjen af Jochnicks publika bud på bolaget.

Att vi kan erbjuda expertis inom samtliga affärsjuridiska områden gör att vi kan ta emot uppdrag av skiftande karaktär med hög komplexitet. Utmärkelsen är ett kvitto på att vi som marknadsledare levererar rådgivning av högsta kvalité inom vårt fullservicekoncept.

, understryker Jonas Bergström.

Priset delades ut på onsdagskvällen vid Mergermarkets European M&A Awards i London. Utmärkelsen baseras på såväl antalet genomförda transaktioner som värdet på affärerna. Hänsyn tas också till transaktionernas strategiska, komplexa och innovativa nivå. Juryn består av experter inom M&A och representanter från Mergermarket.

För mer information, vänligen kontakta:
Kristian Sjöholm, Marknads‑ och Kommunikationschef, 010 614 33 53, kristian.sjoholm@vinge.se

Vinge i topp inom M&A

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.
3 juli 2020 Utmärkelser Om byrån

Anna Palmérus invald i Västsvenska Handelskammarens styrelse

I samband med Västsvenska Handelskammarens årsmöte har Anna Palmérus, Managing Partner vid Vinges Göteborgskontor, valts in som ledamot i kammarens styrelse.
19 maj 2020 Utmärkelser Om byrån

Vinge utsedd till ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av IFLR

Vinge har tagit emot utmärkelsen ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av International Financial Law Review, IFLR.
24 april 2020 Utmärkelser Om byrån