Vinge anställer Sveriges ledande expert på antikorruption

6 juli 2015 Om byrån Karriär

Vinge anställer hållbarhetsexperten och människorättsjuristen Parul Sharma som arbetat på Sandvik och Stora Enso och nu är på CSR Sweden. Hon blir ansvarig för att bygga upp fungerande anti-korruptionsprogram – något som idag efterfrågas i mycket stor omfattning av Vinges klienter.

Att hantera korruptionsfrågor blir allt viktigare för svenska företag som växer globalt. 2017 måste 2000 svenska företag med fler än 250 anställda rapportera om miljöfrågor, sociala frågor, mänskliga rättigheter och antikorruption och hur företaget hanterar dem.

– Den tuffare lagstiftningen och svenska företags ökade insikter att interna program måste finnas på plats gör att allt fler vänder sig till Vinge för att få hjälp. Ökningen är dramatisk, säger Maria–Pia Hope, vd Vinge och fortsätter:

– Våra klienter har mer behov än tidigare av rådgivning inom compliance. Därför har vi rekryterat Parul Sharma - Sveriges i särklass vassaste expert på området.

Parul Sharma har utbildat 350 bolag i hållbarhetsfrågor i Indien, Kina, Finland, Sverige, och Argentina som rektor för The Academy for human rights in business.  2010-2012 rankades hon som en av Sveriges mest inflytelserika CSR-experter. 2013 och 2014 listades hon som en av de mest mäktiga inom miljöfrågor. Parul Sharma har bott och verkat i Sydostasien i åtta år och har 15 års erfarenhet av så kallade högriskländer.

På Vinge får Parul Sharma titeln Head of Anti-corruption and Bribery programmes och ska hjälpa företagen med en inventeringsfas, due diligence, inom antikorruptionsområdet samt med det förebyggande arbetet.

– Om inte företag aktivt börjar arbeta med dessa frågor kommer deras affärer att påverkas negativt. Avsaknad av kunskap och insikt slår direkt på nedersta raden, säger Parul Sharma.

– Det räcker inte att släcka enstaka bränder när en kris uppstår. Det är det långsiktiga arbetet med ledarskap och ledningssystem som ger resultat, säger Parul Sharma.

Hon börjar sin anställning på Vinge i september och kommer även fortsättningsvis att vara rektor på The Academy for human rights in business.

För ytterligare information;

Maria-Pia Hope, vd Vinge, 010 614 31 27
Parul Sharma, 070 873 57 11

"Lärorikt, utmanande och otroligt kul!"

Ida Redander var sommarnotarie på Vinges Stockholmskontor sommaren 2021, något hon varmt rekommenderar andra juriststudenter. "Det är ett otroligt meriterande sommarjobb som utvecklar en både juridiskt och som person", säger Ida.
1 oktober 2021 Om byrån Karriär

"Våga vara personlig och visa vem du är"

”Lärorikt, utmanande och väldigt kul”, så sammanfattar Nour Makie sin tid som sommarnotarie på Vinges Stockholmskontor under sommaren 2021. I februari börjar han som biträdande jurist i Bank och Finans-gruppen här på Vinge.
1 oktober 2021 Om byrån Karriär

"Får du en plats har du en väldigt rolig sommar att se fram emot"

Ett kontaktsamtal på en arbetsmarknadsmässa. Som blev till ett jobb som sommarnotarie och erbjudande om jobb som biträdande jurist. I somras gjorde Rebecca Edvardsson sin sommarnotarietjänstgöring på Vinge i Göteborg. ”En otroligt bra erfarenhet för den som vill lära sig mycket på kort tid, och ha roligt under tiden”. Här delar hon med sig av sina bästa tips.