Pressmeddelande 2000 företag berörs av tuffare kontroll av leverantörer

12 november 2015 Hållbarhet

Om drygt ett år ställs högre krav på för cirka 2000 svenska företag. Den 1 januari 2017 behöver företagen kunna redogöra för hur de i sin dagliga verksamhet hanterar miljöfrågor, sociala frågor, mänskliga rättigheter och antikorruption. Vinge reviderar underleverantörer för att se att de följer de strikta lagreglerna.

- De bolag som omfattas av lagen ska redogöra för sina risker inom flera områden och i flera länder. Många företag har idag inte kontroll över den nya lagstiftningen och behöver hjälp med planering och analyser av eventuella risker i verksamheten, säger Parul Sharma, Head of CSR Compliance på Vinge.

Vinge är den första affärsjuridiska byrån i Skandinavien som ger sina kunder hjälp med rådgivning inom området ansvarsfulla leverantörsled.

Vinge ser en ökad efterfrågan i frågor som rör kontroll på underleverantörer. Speciellt har svenska företag med verksamhet i högriskländer som Indien, Bangladesh, Pakistan, Kina och Iran efterfrågat juridisk hjälp. Vinge reviderar redan nu underleverantörer för sina klienters räkning.

– Många företag har idag uppförandekoder. Det är dock sällan dessa uppförandekoder följs upp och kontrolleras i förhållande till exempelvis distributörer, säger Parul Sharma och fortsätter:

– Speciellt sårbara ur korruptionssynpunkt kan företag med verksamhet i högriskländer vara, säger Parul Sharma.

Vinge har även den språkliga och kulturella kunskapen från de nämnda länderna för att kunna göra fysiska revisioner och stickprov i bolagens leverantörskedja.

För ytterligare information;

Parul Sharma
Head of CSR Compliance, Vinge
parul.sharma@vinge.se

Ulrika Åkervall Westin
Head of Marketing and Communications, Vinge
ulrika.westin@vinge.se

Femte gången gillt för jämställdhetspris

Vinge har utsetts till “Bästa svenska affärsjuridiska byrå för kvinnor” på Europe Women in Business Law Awards som ägde rum i London 15 juni.
20 juni 2017 Hållbarhet

Jasmin Draszka-Ali invald i Transparency International Sveriges styrelse

Jasmin Draszka-Ali, biträdande jurist på Vinge, har blivit invald som styrelseledamot i Transparency International Sverige.
2 maj 2017 Hållbarhet

ESG-trender och Globala Hållbarhetsmål

Sluta jobba i stuprör, och gör en ordentlig inventering av de risker som är specifika för just ditt bolag!
27 mars 2017 Hållbarhet