Pressmeddelande 2000 företag berörs av tuffare kontroll av leverantörer

12 november 2015 Hållbarhet

Om drygt ett år ställs högre krav på för cirka 2000 svenska företag. Den 1 januari 2017 behöver företagen kunna redogöra för hur de i sin dagliga verksamhet hanterar miljöfrågor, sociala frågor, mänskliga rättigheter och antikorruption. Vinge reviderar underleverantörer för att se att de följer de strikta lagreglerna.

- De bolag som omfattas av lagen ska redogöra för sina risker inom flera områden och i flera länder. Många företag har idag inte kontroll över den nya lagstiftningen och behöver hjälp med planering och analyser av eventuella risker i verksamheten, säger Parul Sharma, Head of CSR Compliance på Vinge.

Vinge är den första affärsjuridiska byrån i Skandinavien som ger sina kunder hjälp med rådgivning inom området ansvarsfulla leverantörsled.

Vinge ser en ökad efterfrågan i frågor som rör kontroll på underleverantörer. Speciellt har svenska företag med verksamhet i högriskländer som Indien, Bangladesh, Pakistan, Kina och Iran efterfrågat juridisk hjälp. Vinge reviderar redan nu underleverantörer för sina klienters räkning.

– Många företag har idag uppförandekoder. Det är dock sällan dessa uppförandekoder följs upp och kontrolleras i förhållande till exempelvis distributörer, säger Parul Sharma och fortsätter:

– Speciellt sårbara ur korruptionssynpunkt kan företag med verksamhet i högriskländer vara, säger Parul Sharma.

Vinge har även den språkliga och kulturella kunskapen från de nämnda länderna för att kunna göra fysiska revisioner och stickprov i bolagens leverantörskedja.

För ytterligare information;

Parul Sharma
Head of CSR Compliance, Vinge
parul.sharma@vinge.se

Ulrika Åkervall Westin
Head of Marketing and Communications, Vinge
ulrika.westin@vinge.se

Maria-Pia Hope utses till en av svenskt näringslivs mäktigaste kvinnor

Som en av få advokater på listan sticker Maria-Pia Hope, Managing Partner på Vinge, ut när Dagens Industri presenterar näringslivets mäktigaste kvinnor.
8 mars 2021 Hållbarhet

Vinge nomineras för sitt jämställdhetsarbete

För åttonde året nomineras Vinge som den advokatbyrå som lyckats bäst med sitt jämställdhetsarbete. Utmärkelsen delas ut 10 september av European Women in Business Law Award. Vinge är nominerade både som byrå och i de enskilda kategorierna.
24 augusti 2020 Hållbarhet

Vinge prisas för jämställdhetsarbete

För sjunde gången – sjätte gången i rad – tar Vinge hem utnämningen som den advokatbyrå i Sverige som lyckats bäst med sitt jämställdhetsarbete.
14 juni 2019 Hållbarhet