Nyhet

Klargörande om vad som avses med ”närmast lämpliga järnvägsstation”

30 juni 2020

En vägtransport som utförts i Sverige av ett utländskt transportbolag, Samskip Sia, har ansetts vara inom ramen för en tillåten kombinerad transport genom ett avgörande från Förvaltningsrätten i Falun. Den centrala fråga i målet var hur begreppet ”närmaste lämpliga järnvägsstation” ska tolkas.

En kombinerad transport (även ”kombitransport”) är en godstransport, innefattande en vägsträcka som får utföras inom Sveriges gränser av en utländsk transportör med gemenskapstillstånd men utan ett svenskt yrkestrafiktillstånd. En sådan vägtransport omfattas således inte av de begränsningar av utländska bolags vägtransporter inom Sverige som cabotagereglerna innebär. För att avgöra om den i målet aktuella transporten skulle bedömas som en tillåten kombitransport var den centrala frågan vad som menas med begreppet ”närmaste lämpliga järnvägsstation”. Det saknades dessförinnan vägledning i praxis om hur begreppet ska tolkas.

Domstolen slår inledningsvis fast att eftersom syftet med bestämmelserna om kombinerade transporter är att flytta över gods från väg till järnväg eller fartyg utifrån bl.a. miljöhänsyn, riskerar en alltför restriktiv tolkning av begreppet närmaste lämpliga järnvägsstation att motverka syftet med bestämmelsen genom att begränsa de praktiska möjligheterna att faktiskt kunna genomföra kombinerade transporter.

Domstolen konstaterar vidare att något absolut avståndskrav inte finns i fråga om begreppet ”närmaste lämpliga järnvägsstation”. En bedömning av vilken station som är ”närmaste lämpliga järnvägsstation” bör istället ske i varje enskilt fall där olika aspekter, såsom t.ex. tillgänglighet av tåglägen, kostnads- och tidsaspekter kan vägas in gentemot det geografiska avståndet.

Domstolen bekräftar också utgångspunkten i mål gällande sanktionsavgifter för överträdelser av bestämmelserna om cabotagetransporter, vilken är att det är Transportstyrelsen som ska göra sannolikt att en överträdelse har skett. För att påföra en sanktionsavgift måste vägtrafikpolisen eller Transportstyrelsen därför i ett mål som detta kunna peka ut en annan närmare belägen järnvägsstation som lämpligen hade kunnat användas av transportören och visa varför denna station ska anses vara närmast lämplig. Enligt domstolen räcker det inte att endast påstå att en annan station varit närmast lämpliga, med hänvisning enbart till geografiskt hänsyn och att godset rent faktiskt skulle kunna hanteras på den utpekade stationen.

Mot denna bakgrund ansåg domstolen att det inte var visat att transportören utfört en otillåten kombitransport. Det fanns därför inte förutsättningar att påföra Samskip Sia sanktionsavgift.

Domen har överklagats av Transportstyrelsen till Kammarrätten i Sundsvall.

Samskip företräddes av Ninos Aho, Robin Eliasson och Jenny Sandlund vid Advokatfirman Vinge.

Skärpta straffrättsliga sanktioner för miljöbrott – nytt EU-direktiv föreslaget

EU-kommissionen antog strax före årsskiftet ett förslag på nytt direktiv som ska ersätta det nuvarande miljöbrottsdirektivet (2008/99). Bland annat föreslås nya kategorier av miljöbrott, en miniminivå för straffrättsliga sanktioner, en mer effektiv tillsyn och ett stärkt gränsöverskridande samarbete.
27 januari 2022

Så ändras reglerna om cabotagetransporter och utstationering den 2 och 21 februari 2022

Regeringen har beslutat om ett antal nya regler rörande cabotagetransporter, kombinerade transporter, beställaransvar kör- och vilotider samt utstationering.
21 januari 2022

Kärnkraft och naturgas inkluderas i klimattaxonomin – nytt förslag från EU-kommissionen

EU-kommissionen översände den 31 december 2021 ett förslag till en expertgrupp inom Kommissionen samt medlemsstaterna om att inkludera kärnkraft och naturgas i klimattaxonomin, det vill säga EU:s klassificeringssystem för miljömässigt hållbara verksamheter.
20 januari 2022