Pressmeddelande Vinges mångfaldsprojekt – en framgångsrik droppe i havet

18 september 2012

För 10 år sedan initierade Vinge ett mångfaldsprojekt för att inspirera unga med utländsk bakgrund till högskolestudier i allmänhet men juridikstudier i synnerhet. Sedan 2002 har över 130 stipendier delats ut till en summa av drygt en miljon kronor och tusentals ungdomar har fått information om vilka olika möjligheter som juristyrket bjuder på. Vinge har med uthållighet och riktade aktiviteter gjort skillnad för enskilda individer, men i det stora perspektivet går utvecklingen långsamt.

Idag anordnar Vinge ett seminarium på temat med syfte att belysa och diskutera mångfaldsfrågan och vad som har hänt på 10 år. Beatrice Ask talar och Lydia Capolicchio modererar bland annat en panel bestående av Anne Ramberg, Masoud Kamali, Dilsa Demirbag-Sten, Sofia Appelgren samt Paul Lappalainen. Etnolog Linda Sturesson presenterar en rapport om Vinges tioåriga satsning och hur samhället förändrats under dessa år.

- För 10 år sedan ställde vi oss frågan varför den svenska juristkåren inte speglar befolkningen i stort, och vi såg direkt att det här fanns ett tillfälle för oss att engagera oss och försöka göra skillnad, säger Olof Jisland, delägare och en av initiativtagarna till projektet. Vi är mycket nöjda med projektet och vet att vi gjort skillnad för individer men vi tycker att det på ett nationellt plan går för långsamt. Det behövs många fler krafter som arbetar tillsammans mot samma mål.

Om Vinges Mångfaldsprojekt
Stipendier, klassrumspresentationer, praktik och temadagar
Vinge samarbetar inom ramen för Mångfaldsprojektet med Ross Tensta och St. Botvids gymnasier i Stockholm, Angeredsgymnasiet i Göteborg och Malmö latinskola. Huvuddragen i Mångfaldsprojektet består i att erbjuda samtliga elever på dessa skolor ett paket bestående av bland annat undervisning och presentationer, utdelning av stipendier och möjlighet till sommarpraktik på Vinge. Eleverna erbjuds dessutom att delta i Vinges så kallade temadagar där de, tillsammans med jurister på Vinge, gör studiebesök på bland annat domstol, åklagarmyndighet och större företag samt på Vinges kontor. Temadagarna är ett uppskattat inslag i Vinges samarbete med gymnasieskolorna och är ett utmärkt sätt att ge eleverna en inblick i juristens vardag och samtidigt visa bredden på de yrken som en jurist kan ägna sig åt.

Totalt har närmare 70 juridikstipendium och nära 60 studieförbättrings- och civilkuragestipendier delats ut till elever på de gymnasieskolor som ingår i projektet. Årligen delar Vinge ut uppemot 120 000 kronor inom ramen för Mångfaldsprojekt och från starten har nu närmare en miljon kronor delats ut i stipendier. Juridikstipendiaterna får förutom sin stipendiesumma bland annat förtur till de eftertraktade sommarnotarieplatserna på Vinge.

Läs rapporten här, Vinges mångfaldsprojekt 10 år - rapport och utvärdering

För frågor och mer information;
My Wiborg, 010-614 33 43 alt 070-429 33 43

Arbetsrättspodden # 25 - Provanställning

När en anställning påbörjas är det vanligt att den startar med en prövotid. Detta för att arbetsgivaren ska kunna se om den anställde är rätt person på rätt plats. Välkommen till Arbetsrättspodden, podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt.
16 september 2020

Sanktioner och handelsbegränsningar mot Kina – påverkan på svenska företag

USA och EU har under sommaren fortsatt att införa handelsbegränsande åtgärder mot Kina. Åtgärderna har haft stora konsekvenser för omvärlden, inte minst då Kina sägs stå för nästan 30 % av världens totala tillverkning. Hur påverkas Sverige och svenska företag av dessa handelsbegränsningar?
15 september 2020

Vinge utnämns till bästa advokatbyrå för kvinnliga affärsjurister

Vinge har utsetts till “Bästa nordiska affärsjuridiska byrå för kvinnor” på European Women in Business Law Awards som ägde rum i London 10 september. Vinge tar för åttonde gången emot priset som den advokatbyrå som lyckats bäst med sitt jämställdhetsarbete.
10 september 2020