Vinge vill ha fler kvinnliga delägare – sätter målet 50 procent

Som första svenska advokatfirma sätter nu Vinge konkreta mål för att bli en ännu mer jämställd byrå. De närmaste fem åren ska 50 procent av alla nyinvalda delägare vara kvinnor. Redan nu är andelen nya kvinnliga delägare på nivån 30-40 procent, men Vinge vill snabba på förändringen.

Vinge har nyligen utarbetat nya riktlinjer när det gäller advokatfirmans hållbarhetsarbete med ambitionen att fastslå konkreta mål och åtgärder.

– Vi vill vara en hållbar rådgivare, arbetsgivare och samhällsmedborgare. Det betyder att fördelningen mellan män och kvinnor bland delägarna på sikt ska motsvara vår rekryteringsbas - alltså att fördelningen mellan könen ska vara jämn, säger Maria-Pia Hope, vd på Vinge.

Vinge har de senaste åren prioriterat arbetet med mångfaldsfrågor. Under drygt tio år har Vinge entusiasmerat flera gymnasieskolor med stor andel elever med utländsk härkomst att söka till juristutbildningen. Advokatfirman har också aktivt arbetat med coachande ledarskap och mentorskap för att få fler kvinnor som delägare.

– I våra delägarintag de senaste åren har andelen kvinnor varit kring 30-40 procent. Men vi tycker inte att det räcker. För att vi ska nå högre och understryka vårt fokus har vi nu satt målet att när vi om fem år ser tillbaks på våra delägarintag så ska 50 procent av de nya delägarna vara kvinnor, säger Maria-Pia Hope.

– Advokatbranschen pratar gärna om förändring men de konkreta målen lyser med sin frånvaro. Finns inget mål är det svårare att få till stånd förändring. Därför har Vinge nu som första svenska advokatbyrå beslutat om ett konkret mål färgat av den diskussion om jämställdhet som finns i näringslivet i allmänhet och i advokatbranschen i synnerhet, säger Maria-Pia Hope.

På de flesta håll i Europa är andelen kvinnliga delägare på affärsjuridiska byråer låg. I exempelvis England har flera byråer börjat agera. De flesta har satt gränsen att minst 30 procent vid nyintag av delägare ska vara kvinnor.

För ytterligare information:
Maria-Pia Hope, 010 614 31 27

Från sommarnotarie till biträdande jurist

Våren 2023 börjar Markus Hedbys arbeta som biträdande jurist på Vinge. Vägen till anställning gick via en plats som sommarnotarie. Den 1 november öppnar ansökan till sommarnotarieprogrammet 2023.

”Sommarnotariejobbet ett väldigt varierande och framför allt roligt jobb!”

Tisdagen 1 november öppnar ansökan till Vinges sommarnotarieprogram 2023. Alicia Olnäs var sommarnotarie på Vinge sommaren 2022. Hon uppmanar alla som söker att i ansökan lyfta fram vad som lockar med att vara sommarnotarie på just Vinge.

”Fundera på varför du och Vinge är en bra match”

Många av Vinges sommarnotarier börjar arbeta hos oss efter avslutat sommarnotarieprogram. Ian Jonson var sommarnotarie på Vinge 2021, mindre än ett år senare började han som biträdande jurist i immaterialrättsgruppen.