Pressmeddelande Vinge vill ha fler kvinnliga delägare – sätter målet 50 procent

27 augusti 2015 Hållbarhet Om byrån Karriär

Som första svenska advokatfirma sätter nu Vinge konkreta mål för att bli en ännu mer jämställd byrå. De närmaste fem åren ska 50 procent av alla nyinvalda delägare vara kvinnor. Redan nu är andelen nya kvinnliga delägare på nivån 30-40 procent, men Vinge vill snabba på förändringen.

Vinge har nyligen utarbetat nya riktlinjer när det gäller advokatfirmans hållbarhetsarbete med ambitionen att fastslå konkreta mål och åtgärder.

– Vi vill vara en hållbar rådgivare, arbetsgivare och samhällsmedborgare. Det betyder att fördelningen mellan män och kvinnor bland delägarna på sikt ska motsvara vår rekryteringsbas - alltså att fördelningen mellan könen ska vara jämn, säger Maria-Pia Hope, vd på Vinge.

Vinge har de senaste åren prioriterat arbetet med mångfaldsfrågor. Under drygt tio år har Vinge entusiasmerat flera gymnasieskolor med stor andel elever med utländsk härkomst att söka till juristutbildningen. Advokatfirman har också aktivt arbetat med coachande ledarskap och mentorskap för att få fler kvinnor som delägare.

– I våra delägarintag de senaste åren har andelen kvinnor varit kring 30-40 procent. Men vi tycker inte att det räcker. För att vi ska nå högre och understryka vårt fokus har vi nu satt målet att när vi om fem år ser tillbaks på våra delägarintag så ska 50 procent av de nya delägarna vara kvinnor, säger Maria-Pia Hope.

– Advokatbranschen pratar gärna om förändring men de konkreta målen lyser med sin frånvaro. Finns inget mål är det svårare att få till stånd förändring. Därför har Vinge nu som första svenska advokatbyrå beslutat om ett konkret mål färgat av den diskussion om jämställdhet som finns i näringslivet i allmänhet och i advokatbranschen i synnerhet, säger Maria-Pia Hope.

På de flesta håll i Europa är andelen kvinnliga delägare på affärsjuridiska byråer låg. I exempelvis England har flera byråer börjat agera. De flesta har satt gränsen att minst 30 procent vid nyintag av delägare ska vara kvinnor.

För ytterligare information:
Maria-Pia Hope, 010 614 31 27

” Det är på grund av sommarnotarietiden som jag jobbar här idag”

Robin Eliasson började sin bana på Vinge med att vara sommarnotarie 2016. Här berättar han om hur sommaren på Vinge fick honom att lämna ett liv till sjöss för en juridisk karriär.
29 oktober 2020 Hållbarhet Om byrån Karriär

”Sök bara, det är definitivt inget du kommer att ångra”

Lisa Malmborg sökte och blev antagen till vårt sommarnotarieprogram 2018. I våras började hon som biträdande jurist inom EU- & konkurrensrätt här på Vinge. Vi ställde några frågor till henne om hur hennes erfarenheter från sommaren på Vinge och om hon har några tips till de som nu ska söka till 2021 års sommarnotarieprogram.
29 oktober 2020 Hållbarhet Om byrån Karriär

”Slappna av och var dig själv”

Carl Trolle Olson var sommarnotarie på Vinges Malmökontor sommaren 2020. Inom kort tillträder han som biträdande jurist hos Vinge, en följd av att han var med i vårt sommarnotarieprogram. Här berättar Trolle om sina upplevelser från sommaren hos Vinge och ger tips på vad man ska tänka på om man funderar på att söka till sommarnotarieprogrammet 2021.
28 oktober 2020 Hållbarhet Om byrån Karriär