Vinge tidigt ute med satsning för mångfald

”Juristkåren måste spegla mångfalden i samhället”

Vinge fortsätter sitt målmedvetna arbete för mångfald inom juristbranschen. För 14.e året i rad delar man ut stipendier till gymnasiestudenter med invandrarbakgrund för goda studieresultat, civilkurage och satsning på juridikstudier.

Totalt under åren har närmare 160 stipendier delats ut till en summa om cirka 1,5 miljoner kronor.

– Vi har bidragit till att fler med invandrarbakgrund har börjat studera juridik och fortsatt som yrkesverksamma jurister. Det är vi stolta över. Men det är inte tillräckligt. Juristkåren måste spegla den svenska befolkningen. Det är en rättvisefråga och därmed en fråga för hela juristkåren, säger Maria-Pia Hope, vd Vinge.

Vinges Mångfaldsarbete bygger på flera steg. Att informera genom att nå ut brett i skolorna om vad det innebär att arbeta som jurist. Temadagar arrangeras där elever får besöka och tala med jurister i olika yrkesroller. Nästa steg är att premiera ambitionen, att satsa på sina studier, på civilkurage och på att ansöka till juristutbildningen i synnerhet och högre studier i allmänhet. Det tredje steget är att stötta eleverna när de väl kommit in på juristutbildningen genom att erbjuda mentorer och förtur till sommarnotarieplatser hos Vinge.

– Vi startade Mångfaldsprojektet för att visa att integration i praktiken kräver att alla delar av samhället deltar, berättar Maria-Pia Hope. En inkluderande arbetsmarknad är inte något som går att lagstifta fram; det krävs att enskilda arbetsgivare genom konkreta handlingar visar att de inte utesluter någon på grund av bakgrund utan tvärtom välkomnar underrepresenterade grupper.

Den1 juni delas stipendier ut till elever på St. Botvids gymnasium, den 2 juni på Ross-Tensta gymnasium i Stockholm och den 3 juni delas stipendier ut till elever på Angeredsgymnasiet i Göteborg.

Stipendiater Ross-Tensta gymnasium, Stockholm: Yahye Abdulkadir Ahmed, Ahmed Abidnasir Said och Zahra Abdulla.
Stipendiater St. Botvids gymnasium, Stockholm: Firel Danho och Manella Baroji.
Stipendiater Angeredsgymnasiet, Göteborg: Irma Hubanic, Ömer Sahin Keskin och Adonja Bekele Desta.

Stipendierna får mellan 2500 och 10 000 kronor beroende på vilket stipendium det avser.

För ytterligare information;
Ulrika Åkervall Westin, kommunikationschef, 010 614 30 29, ulrika.westin@vinge.se

19 mars 2024 Karriär Hållbarhet/ESG

Irma Softic i The Seat

Nyligen var det Irma Softics, biträdande jurist i bank & finans-gruppen på Malmökontoret, tur att sitta i The Seat.

Möt Daniel Prawitz, ny delägare vid Vinge Skåne

Daniel Prawitz är sedan årsskiftet delägare på Vinges Skånekontor där han arbetar med entreprenadrätt, i synnerhet entreprenadtvister och med infrastrukturprojekt. Resan till delägarskap har inte varit helt spikrak utan innefattat både tingstjänstgöring och en period som bolagsjurist. Som nybliven delägare ser han nu fram emot att engagera sig i Vinges fortsatta utveckling och långsiktiga frågor som rör ledarskap och organisation.
27 februari 2024 Karriär Hållbarhet/ESG