Pressmeddelande Vinge stärker styrelse och ledning

7 november 2018 Om byrån

Advokatfirman Vinge utvecklar organisationen i syfte att stärka och effektivisera verksamheten.

Vinges governancemodell har under hösten justerats genom förändringar i styrelse och ledningsgrupp. Styrelsen utökas med två platser för att bättre återspegla verksamheten. Nya i styrelsen är Marcus Glader och Mattias Schömer. Även ledningsgruppen förstärks med ytterligare tre platser till att bestå av nio personer. Dessutom viks en plats i ledningsgruppen åt den senast anställde på Vinge, enligt ett roterande schema. Stolen införs för att dra nytta av nya kompetenser och idéer samt ge ledningsgruppen tillgång till ett utifrånperspektiv. Parallellt har Vinge inlett ett omfattade strategiarbete som kommer att pågå till 2019.

-Vinge går mot det resultatmässigt bästa året sedan starten 1983 och har stark beläggning inom alla verksamhetsområden. Bland annat toppar vår M&A-verksamhet statistiken över genomförda transaktioner, säger Maria-Pia Hope, VD. Det ser vi som rätt tillfälle att bygga organisationen ännu starkare och mer snabbfotad. Vi agerar på en föränderlig marknad och behöver ständigt ligga i framkant om vi ska fortsätta att förtjäna våra klienters förtroende.

Förändringarna berör även HR-processer, ledarskap samt intern och extern kommunikation i syfte att ytterligare stärka och tydliggöra arbetsgivarerbjudande och företagskultur.

-Vi tror på individen och individens förmåga att göra skillnad, säger Maria-Pia Hope. För oss är det viktigt att medarbetarna ges reella möjligheter att påverka i sitt arbete, växa i sitt yrke och bidra med sina egna personligheter. De principerna är grundade i en stark företagskultur med djupa rötter, som vi nu systematiskt stärker och tydliggör för omvärlden.

Som ett led i kommunikationen släpper Vinge idag kortfilmen ”The Seat”, med 18 Vingemedarbetare i rollistan. I filmen skildras tillverkningsprocessen av en stol – som ger nyanställda direkt inflytande. Stolen finns i tre exemplar och kommer att användas vid Vinges ledningsgruppsmöten.

För mer information vänligen kontakta:

Kristian Sjöholm
Marknads- och kommunikationschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Vinge i topp inom M&A

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.
3 juli 2020 Om byrån

Anna Palmérus invald i Västsvenska Handelskammarens styrelse

I samband med Västsvenska Handelskammarens årsmöte har Anna Palmérus, Managing Partner vid Vinges Göteborgskontor, valts in som ledamot i kammarens styrelse.
19 maj 2020 Om byrån

Vinge utsedd till ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av IFLR

Vinge har tagit emot utmärkelsen ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av International Financial Law Review, IFLR.
24 april 2020 Om byrån