Vinge stärker styrelse och ledning

7 november 2018 Om byrån Karriär

Advokatfirman Vinge utvecklar organisationen i syfte att stärka och effektivisera verksamheten.

Vinges governancemodell har under hösten justerats genom förändringar i styrelse och ledningsgrupp. Styrelsen utökas med två platser för att bättre återspegla verksamheten. Nya i styrelsen är Marcus Glader och Mattias Schömer. Även ledningsgruppen förstärks med ytterligare tre platser till att bestå av nio personer. Dessutom viks en plats i ledningsgruppen åt den senast anställde på Vinge, enligt ett roterande schema. Stolen införs för att dra nytta av nya kompetenser och idéer samt ge ledningsgruppen tillgång till ett utifrånperspektiv. Parallellt har Vinge inlett ett omfattade strategiarbete som kommer att pågå till 2019.

-Vinge går mot det resultatmässigt bästa året sedan starten 1983 och har stark beläggning inom alla verksamhetsområden. Bland annat toppar vår M&A-verksamhet statistiken över genomförda transaktioner, säger Maria-Pia Hope, VD. Det ser vi som rätt tillfälle att bygga organisationen ännu starkare och mer snabbfotad. Vi agerar på en föränderlig marknad och behöver ständigt ligga i framkant om vi ska fortsätta att förtjäna våra klienters förtroende.

Förändringarna berör även HR-processer, ledarskap samt intern och extern kommunikation i syfte att ytterligare stärka och tydliggöra arbetsgivarerbjudande och företagskultur.

-Vi tror på individen och individens förmåga att göra skillnad, säger Maria-Pia Hope. För oss är det viktigt att medarbetarna ges reella möjligheter att påverka i sitt arbete, växa i sitt yrke och bidra med sina egna personligheter. De principerna är grundade i en stark företagskultur med djupa rötter, som vi nu systematiskt stärker och tydliggör för omvärlden.

Som ett led i kommunikationen släpper Vinge idag kortfilmen ”The Seat”, med 18 Vingemedarbetare i rollistan. I filmen skildras tillverkningsprocessen av en stol – som ger nyanställda direkt inflytande. Stolen finns i tre exemplar och kommer att användas vid Vinges ledningsgruppsmöten.

För mer information vänligen kontakta:

Kristian Sjöholm
Marknads- och kommunikationschef
kristian.sjoholm@vinge.se

”Du lär dig mycket nytt som inte tas upp på juristutbildningen”

Arthur Kinski var sommarnotarie på Vinges Stockholmskontor sommaren 2021. Här berättar han om sin upplevelse av programmet och ger tips till dig som ska söka till nästa år.
18 oktober 2021 Om byrån Karriär

"Lärorikt, utmanande och otroligt kul!"

Ida Redander var sommarnotarie på Vinges Stockholmskontor sommaren 2021, något hon varmt rekommenderar andra juriststudenter. "Det är ett otroligt meriterande sommarjobb som utvecklar en både juridiskt och som person", säger Ida.
1 oktober 2021 Om byrån Karriär

"Våga vara personlig och visa vem du är"

”Lärorikt, utmanande och väldigt kul”, så sammanfattar Nour Makie sin tid som sommarnotarie på Vinges Stockholmskontor under sommaren 2021. I februari börjar han som biträdande jurist i Bank och Finans-gruppen här på Vinge.
1 oktober 2021 Om byrån Karriär