Pressmeddelande Vinge prisas för jämställdhetsarbete

Vinge har för fjärde gången fått priset European Women in Business Law – Sweden 2016. Utmärkelsen får Vinge för sitt arbete för jämställdhet i juristbranschen. Förra året satte Vinge som första svenska advokatfirma det konkreta målet att inom de närmaste fem åren ska 50 procent av alla nyinvalda delägare vara kvinnor.

Vinge fick utmärkelsen även 2011, 2014, 2015 och nu 2016. European Women in Business Law Awards delas ut för sjätte gången och arrangeras av Euromoney Legal Media Group och International Financial Law Review. Priserna delas ut till de bästa byråerna och individerna baserat på undersökningar och nomineringar.

– Vi har arbetat aktivt för jämställdhet i många år och redan nu är andelen nya kvinnliga delägare på nivån 30-40 procent hos oss. Men vi tycker inte att det räcker utan vill snabba på förändringen för att bli en ännu mer jämställd byrå. Därför satte vi ett mål om att nyintaget av delägare ska vara 50 procent kvinnor sett ur en femårsperiod. Vi är otroligt stolta över att ha fått denna utmärkelse flera år i rad, det är ett kvitto på vårt arbete, säger Maria–Pia Hope, VD Vinge.

På plats i London för att ta emot priset den 16 juni var Vinges delägare Anna Edström, Anna Palmérus, Emma Stuart-Beck och Louise Brorsson Salomon.

Vinge var även som enda svenska byrå nominerad i kategorin ”Best gender diversity initiative by national firm” och Vinges delägare Eva Fredrikson i den individuella kategorin "Best in technology, media and telecommunications".

För ytterligare information;
Ulrika Åkervall Westin, kommunikationschef, 010 614 30 29, ulrika.westin@vinge.se

Vinge i topp inom M&A

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.

Anna Palmérus invald i Västsvenska Handelskammarens styrelse

I samband med Västsvenska Handelskammarens årsmöte har Anna Palmérus, Managing Partner vid Vinges Göteborgskontor, valts in som ledamot i kammarens styrelse.

Vinge utsedd till ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av IFLR

Vinge har tagit emot utmärkelsen ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av International Financial Law Review, IFLR.