Pressmeddelande Vinge prisas för jämställdhetsarbete

Vinge har för fjärde gången fått priset European Women in Business Law – Sweden 2016. Utmärkelsen får Vinge för sitt arbete för jämställdhet i juristbranschen. Förra året satte Vinge som första svenska advokatfirma det konkreta målet att inom de närmaste fem åren ska 50 procent av alla nyinvalda delägare vara kvinnor.

Vinge fick utmärkelsen även 2011, 2014, 2015 och nu 2016. European Women in Business Law Awards delas ut för sjätte gången och arrangeras av Euromoney Legal Media Group och International Financial Law Review. Priserna delas ut till de bästa byråerna och individerna baserat på undersökningar och nomineringar.

– Vi har arbetat aktivt för jämställdhet i många år och redan nu är andelen nya kvinnliga delägare på nivån 30-40 procent hos oss. Men vi tycker inte att det räcker utan vill snabba på förändringen för att bli en ännu mer jämställd byrå. Därför satte vi ett mål om att nyintaget av delägare ska vara 50 procent kvinnor sett ur en femårsperiod. Vi är otroligt stolta över att ha fått denna utmärkelse flera år i rad, det är ett kvitto på vårt arbete, säger Maria–Pia Hope, VD Vinge.

På plats i London för att ta emot priset den 16 juni var Vinges delägare Anna Edström, Anna Palmérus, Emma Stuart-Beck och Louise Brorsson Salomon.

Vinge var även som enda svenska byrå nominerad i kategorin ”Best gender diversity initiative by national firm” och Vinges delägare Eva Fredrikson i den individuella kategorin "Best in technology, media and telecommunications".

För ytterligare information;
Ulrika Åkervall Westin, kommunikationschef, 010 614 30 29, ulrika.westin@vinge.se

Möt Jesper Ekman, ekonomstudenten som tog klivet in i Vinges EU- och konkurrensrättsgrupp

Sommaren 2019 var Jesper Ekman Vinges förste Competition Analyst i vår EU och konkurrensrättsgrupp. Idag har Jesper tagit klivet till en tjänst som Junior Economist i gruppen efter att han avslutat sin master i nationalekonomi. Vi tog tempen på Jesper för att höra mer om hans uppdrag.

Vinge utnämns till bästa advokatbyrå för kvinnliga affärsjurister

Vinge har utsetts till “Bästa nordiska affärsjuridiska byrå för kvinnor” på European Women in Business Law Awards som ägde rum i London 10 september. Vinge tar för åttonde gången emot priset som den advokatbyrå som lyckats bäst med sitt jämställdhetsarbete.

Vinge utnämns till bästa advokatbyrå för kvinnliga affärsjurister