Vinge prisas för jämställdhetsarbete

Vinge har för fjärde gången fått priset European Women in Business Law – Sweden 2016. Utmärkelsen får Vinge för sitt arbete för jämställdhet i juristbranschen. Förra året satte Vinge som första svenska advokatfirma det konkreta målet att inom de närmaste fem åren ska 50 procent av alla nyinvalda delägare vara kvinnor.

Vinge fick utmärkelsen även 2011, 2014, 2015 och nu 2016. European Women in Business Law Awards delas ut för sjätte gången och arrangeras av Euromoney Legal Media Group och International Financial Law Review. Priserna delas ut till de bästa byråerna och individerna baserat på undersökningar och nomineringar.

– Vi har arbetat aktivt för jämställdhet i många år och redan nu är andelen nya kvinnliga delägare på nivån 30-40 procent hos oss. Men vi tycker inte att det räcker utan vill snabba på förändringen för att bli en ännu mer jämställd byrå. Därför satte vi ett mål om att nyintaget av delägare ska vara 50 procent kvinnor sett ur en femårsperiod. Vi är otroligt stolta över att ha fått denna utmärkelse flera år i rad, det är ett kvitto på vårt arbete, säger Maria–Pia Hope, VD Vinge.

På plats i London för att ta emot priset den 16 juni var Vinges delägare Anna Edström, Anna Palmérus, Emma Stuart-Beck och Louise Brorsson Salomon.

Vinge var även som enda svenska byrå nominerad i kategorin ”Best gender diversity initiative by national firm” och Vinges delägare Eva Fredrikson i den individuella kategorin "Best in technology, media and telecommunications".

För ytterligare information;
Ulrika Åkervall Westin, kommunikationschef, 010 614 30 29, ulrika.westin@vinge.se

Relaterat

Irma Softic i The Seat

Nyligen var det Irma Softics, biträdande jurist i bank & finans-gruppen på Malmökontoret, tur att sitta i The Seat.

Möt Daniel Prawitz, ny delägare vid Vinge Skåne

Daniel Prawitz är sedan årsskiftet delägare på Vinges Skånekontor där han arbetar med entreprenadrätt, i synnerhet entreprenadtvister och med infrastrukturprojekt. Resan till delägarskap har inte varit helt spikrak utan innefattat både tingstjänstgöring och en period som bolagsjurist. Som nybliven delägare ser han nu fram emot att engagera sig i Vinges fortsatta utveckling och långsiktiga frågor som rör ledarskap och organisation.

Vinge behåller toppranking i Chambers Global Guide 2024

Årets resultat i Chambers & Partners 2024 globala ranking har nu offentliggjorts, där vi gläder oss åt topprankingar i fem områden och ett stort antal individuella rankingar. Ett stort tack till våra klienter som bistått med viktig feedback i samband med rankingprocessen.