Vinge prisas för jämställdhetsarbete

Vinge har för fjärde gången fått priset European Women in Business Law – Sweden 2016. Utmärkelsen får Vinge för sitt arbete för jämställdhet i juristbranschen. Förra året satte Vinge som första svenska advokatfirma det konkreta målet att inom de närmaste fem åren ska 50 procent av alla nyinvalda delägare vara kvinnor.

Vinge fick utmärkelsen även 2011, 2014, 2015 och nu 2016. European Women in Business Law Awards delas ut för sjätte gången och arrangeras av Euromoney Legal Media Group och International Financial Law Review. Priserna delas ut till de bästa byråerna och individerna baserat på undersökningar och nomineringar.

– Vi har arbetat aktivt för jämställdhet i många år och redan nu är andelen nya kvinnliga delägare på nivån 30-40 procent hos oss. Men vi tycker inte att det räcker utan vill snabba på förändringen för att bli en ännu mer jämställd byrå. Därför satte vi ett mål om att nyintaget av delägare ska vara 50 procent kvinnor sett ur en femårsperiod. Vi är otroligt stolta över att ha fått denna utmärkelse flera år i rad, det är ett kvitto på vårt arbete, säger Maria–Pia Hope, VD Vinge.

På plats i London för att ta emot priset den 16 juni var Vinges delägare Anna Edström, Anna Palmérus, Emma Stuart-Beck och Louise Brorsson Salomon.

Vinge var även som enda svenska byrå nominerad i kategorin ”Best gender diversity initiative by national firm” och Vinges delägare Eva Fredrikson i den individuella kategorin "Best in technology, media and telecommunications".

För ytterligare information;
Ulrika Åkervall Westin, kommunikationschef, 010 614 30 29, ulrika.westin@vinge.se

Relaterat

Vinnare av Vingestipendiet 2024

2024 års vinnare av Vingestipendiet har utsetts. Stipendiet delas ut till juriststudenter som skrivit de bästa affärsjuridiska examensuppsatserna vid landets juristutbildningar under året.

I stormens öga: M&A-jurist på Vinge

Att vara M&A-jurist på en av Sveriges ledande affärsjuridiska byråer innebär att befinna sig i händelsernas centrum. För Sofie Nordgren, delägare och M&A-jurist på Vinge, var det inget undantag när Carnegie bestämde sig för att förvärva delar av Erik Penser Bank. Som projektledare på Vinge, Carnegies legala ombud, spelade hon en central roll i förhandlingsprocessen.

Greetings from New York

Efter ett par år som jurist på Vinge kan du få chansen att vidga dina vyer genom att arbeta hos någon av byråns klienter i Sverige eller på en advokatbyrå utomlands under en period. En som gjort det är Elsie Nassar, med en juristexamen från Stockholms universitet och idag biträdande jurist i M&A-gruppen på Vinges Stockholmskontor. Under förra året genomförde hon ett secondment som Global Visiting Laywer på advokatbyrån Covington & Burling i New York. Vi bad henne berätta hur en helt vanlig arbetsdag såg ut.