Pressmeddelande Vinge gör juridik mer lättillgänglig - skapar konst av juridiska texter

30 januari 2020 Om byrån

Affärsjuridik är en konstform alltför få har möjlighet att ta del av. Vinge har därför skapat ett AI-drivet, självspelande piano som gör musik av juridisk text.

På Vinge används affärsjuridik som verktyg inom uppdrag och projekt som påverkar vitt skilda delar av samhället i stort och smått. För att ge ett nytt perspektiv på den bredd och skönhet som ryms inom verksamheten har Vinge skapat en installation, en artificiell intelligens som översätter resultatet av arbetet till den mest universella formen av kommunikation – musik. Montera valfri juridisk text i maskinen, tryck på knappen och hör en unik musikalisk komposition skapas i realtid.

AI:n är framtagen i samarbete med industridesignern och musikern Axel Bluhme, samt upplärd och coachad av musikaliskt lagda Vingemedarbetare.

-Med vårt AI-drivna piano vill vi illustrera bredden och precisionen i det vi gör på Vinge. Vi är en fullservicebyrå som verkar inom samtliga affärsjuridiska genrer. Nu kan vi äntligen höra alla de klanger verksamheten rymmer. Vi ser affärsjuridiken som vår egen konstform, och hos oss får alla spela sin egen melodi. säger Fredrik Dahl, HR-ansvarig delägare.

Se instrumentet i full aktion, lyssna på ett urval av avtal och läs mer på vinge.se/career.

För mer information vänligen kontakta:

Kristian Sjöholm
Marknads‑ och kommunikationschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Vinge i topp inom M&A

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.
3 juli 2020 Om byrån

Anna Palmérus invald i Västsvenska Handelskammarens styrelse

I samband med Västsvenska Handelskammarens årsmöte har Anna Palmérus, Managing Partner vid Vinges Göteborgskontor, valts in som ledamot i kammarens styrelse.
19 maj 2020 Om byrån

Vinge utsedd till ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av IFLR

Vinge har tagit emot utmärkelsen ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av International Financial Law Review, IFLR.
24 april 2020 Om byrån