Pressmeddelande Vinge årets M&A-byrå i Sverige för fjärde året i följd

8 december 2017 Om byrån Utmärkelser

Vinge har av Mergermarket utsetts till Årets M&A-byrå 2017 bland affärsjurister i Sverige. Det är fjärde året i rad, och fullbordar byråvärldens ”grand slam”.

Det är fantastiskt att ytterligare en gång få motta det finaste internationella priset för svensk M&A. Att vi får priset för fjärde året i rad befäster vår ställning som Nordens ledande byrå inom M&A. Vår medverkan i de viktigaste uppdragen och förmånen att företräda i flest transaktioner 2017 visar på kalibern hos Vinges M&A- och kapitalmarknadsjurister, säger Maria-Pia Hope, VD Vinge.

Vinge har hittills i år anlitats i 75 M&A-affärer till ett sammanlagt värde av 250 miljarder kronor, samt vid 8 börsintroduktioner. Intresset från utlandet för svenska förvärvsobjekt är alltjämt stort, bland annat upplevs ett tydligt ökande intresse från Kina.

Vinge medverkade bland annat i SCAs avknoppning och börnotering av Essity, Foundation Asset Managements köp av Sandvik Process Systems och Anhui Shanying Papers förvärv av Nordic Paper Holding.

I och med Mergermarket-priset har Vinge i år uppnått en komplett ”Grand Slam” med priser som bästa svenska byrå från Chambers & Partners, IFLR, bästa svenska IP-byrå av Managing Intellectual Property samt European Women in Business Law Awards.

Maria-Pia: -Vi går mot ett rekordår och har i år vunnit alla stora internationella priser en svensk advokatbyrå kan få. Det är ett uttryck för våra klienters uppskattning av fullservicekonceptet och att våra medarbetare åter igen har gjort en strålande insats. Även om den svenska marknaden sett något färre transaktioner i år jämfört med 2016 har vårt år varit mer aktivt, vilket vi tolkar som att vi tar marknadsandelar. Vi har även tillförsikt att det första halvåret 2018 kommer att utveckla sig väl.

Priset som Årets M&A-byrå bland affärsjurister i Sverige delades ut på torsdagskvällen vid Mergermarkets European M&A Awards i London. Utmärkelsen baseras både på antalet genomförda transaktioner och på värdet av affärerna. Hänsyn tas även till den strategiska, komplexa och innovativa nivån på transaktionerna samt till börsnoteringar som involverar private equity-sektorn. I juryn har ingått experter inom M&A, samt representanter från Mergermarket.

Kristian Sjöholm, presschef, 010 614 33 53, kristian.sjoholm@vinge.se

Vinge i topp inom M&A

Vinge har hanterat både flest och de värdemässigt största transaktionerna under det första halvåret 2020 enligt Mergermarkets halvårsstatistik. Per halvårsskiftet hade Vinge agerat ombud i 40 transaktioner, till ett värde om MUSD 6.806. På motsvarande nordiska lista når Vinge en andraplats för antalet transaktioner, och en förstaplats för de värdemässigt största projekten.
3 juli 2020 Om byrån Utmärkelser

Anna Palmérus invald i Västsvenska Handelskammarens styrelse

I samband med Västsvenska Handelskammarens årsmöte har Anna Palmérus, Managing Partner vid Vinges Göteborgskontor, valts in som ledamot i kammarens styrelse.
19 maj 2020 Om byrån Utmärkelser

Vinge utsedd till ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av IFLR

Vinge har tagit emot utmärkelsen ”Swedish Law Firm of the Year 2020” av International Financial Law Review, IFLR.
24 april 2020 Om byrån Utmärkelser