Stefan Backman utsedd till Årets bolagsjurist

4 april 2014

Vid en prisceremoni den 3 april i samband med Bolagsjuristernas förenings vårmöte har Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige AB, utsetts till Årets Bolagsjurist 2014.

Priset etablerades förra året av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden i januari och februari i år nominerades ett 40-tal bolagsjurister och bland fem finalister valdes sedan Stefan Backman som slutlig vinnare med motiveringen:

”Årets bolagsjurist 2014 har under det gångna året aktivt lyft juridiska spörsmål i den offentliga debatten, och på ett lättfattligt, kunnigt och sakligt sätt belyst problematiken kring integritets- och dataskyddsfrågor. I sin roll som chefsjurist har pristagaren även varit djupt involverad i två stora affärstransaktioner där betydande verksamheter har avyttrats. Årets bolagsjurist är vidare en förebild när det gäller ledarskap och omtanke, bl.a. genom att alltid göra sig tillgänglig för sin personal och generöst dela med sig av sin gedigna kunskap.”

– Jag är otroligt glad och hedrad över att få ta emot det här priset. Det känns extra bra att juryns motivering lyfter fram min del i Tele2s motstånd mot olika integritetshotande utvecklingar i Sverige under 2013. Integritet är något som engagerar både våra kunder och brett inom hela bolaget, så många kan dela glädjen med mig, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2014 bestod av följande personer:

Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge
Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS och Årets Bolagsjurist 2013.

Kina förbjuder företag att följa västerländska handelsbegränsningar

Spänningarna i handelsrelationerna mellan Kina och väst ökade ytterligare den 10 juni när Kinas folkkongress antog en ny lagstiftning. Denna förbjuder företag i Kina att bland annat följa det man anser vara diskriminerande handelsbegränsningar mot landet.
9 juli 2021

Vinges IP-grupp topprankade av IAM 1000

Vinges IP-grupp tar åter topplacering i den nyligen släppta rankingen IAM 1000. Malin Malm Waerme, Stojan Arnerstål och Håkan Borgenhäll tar också emot individuella omnämnanden i rankingen.
8 juli 2021

EU-förbud mot att ta hänsyn till amerikanska sanktioner riskerar vidsträckt tolkning

Generaladvokaten har i ett mål inför EU-domstolen kommit med ett förslag till avgörande rörande reglerna om hur EU-företag ska förhålla sig till tredje länders extraterritoriella lagstiftning. Förslaget till avgörande innefattar en relativt långtgående tolkning av förbudet för EU-företag att följa amerikanska sanktioner. Om EU-domstolen i sin kommande dom följer generaladvokaten riskerar detta att medföra omfattande regulatoriska problem för företag framöver.
7 juli 2021