Pressmeddelande Stefan Backman utsedd till Årets bolagsjurist

4 april 2014

Vid en prisceremoni den 3 april i samband med Bolagsjuristernas förenings vårmöte har Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige AB, utsetts till Årets Bolagsjurist 2014.

Priset etablerades förra året av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden i januari och februari i år nominerades ett 40-tal bolagsjurister och bland fem finalister valdes sedan Stefan Backman som slutlig vinnare med motiveringen:

”Årets bolagsjurist 2014 har under det gångna året aktivt lyft juridiska spörsmål i den offentliga debatten, och på ett lättfattligt, kunnigt och sakligt sätt belyst problematiken kring integritets- och dataskyddsfrågor. I sin roll som chefsjurist har pristagaren även varit djupt involverad i två stora affärstransaktioner där betydande verksamheter har avyttrats. Årets bolagsjurist är vidare en förebild när det gäller ledarskap och omtanke, bl.a. genom att alltid göra sig tillgänglig för sin personal och generöst dela med sig av sin gedigna kunskap.”

– Jag är otroligt glad och hedrad över att få ta emot det här priset. Det känns extra bra att juryns motivering lyfter fram min del i Tele2s motstånd mot olika integritetshotande utvecklingar i Sverige under 2013. Integritet är något som engagerar både våra kunder och brett inom hela bolaget, så många kan dela glädjen med mig, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2014 bestod av följande personer:

Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge
Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS och Årets Bolagsjurist 2013.

Arbetsrättspodden # 33 – Vikten av utredning innan uppsägning

En arbetsgivares skyldigheter att vidta åtgärder inför en uppsägning av personliga skäl är ofta tidskrävande och ansträngande, men det är likväl en viktig och naturlig del i uppsägningsprocessen. Välkommen till Arbetsrättspodden, podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt.
20 januari 2021

Summary of employment related news in Sweden as of January 2021

Short-time work, a new pandemic law and pending changes to the Employment Protection Act. Here is the latest employment related news in Sweden.
19 januari 2021

Dags att nominera Årets Bolagsjurist 2021

Förra året föll valet på Sofia Graflund, chefsjurist på Northvolt. Nu är det dags att nominera kandidater till 2021 års tävling. Nytt för i år är kategorin Årets Uppdrag. Nomineringen är öppen till och med 14 februari.
11 januari 2021