Stefan Backman utsedd till Årets bolagsjurist

4 april 2014

Vid en prisceremoni den 3 april i samband med Bolagsjuristernas förenings vårmöte har Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige AB, utsetts till Årets Bolagsjurist 2014.

Priset etablerades förra året av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden i januari och februari i år nominerades ett 40-tal bolagsjurister och bland fem finalister valdes sedan Stefan Backman som slutlig vinnare med motiveringen:

”Årets bolagsjurist 2014 har under det gångna året aktivt lyft juridiska spörsmål i den offentliga debatten, och på ett lättfattligt, kunnigt och sakligt sätt belyst problematiken kring integritets- och dataskyddsfrågor. I sin roll som chefsjurist har pristagaren även varit djupt involverad i två stora affärstransaktioner där betydande verksamheter har avyttrats. Årets bolagsjurist är vidare en förebild när det gäller ledarskap och omtanke, bl.a. genom att alltid göra sig tillgänglig för sin personal och generöst dela med sig av sin gedigna kunskap.”

– Jag är otroligt glad och hedrad över att få ta emot det här priset. Det känns extra bra att juryns motivering lyfter fram min del i Tele2s motstånd mot olika integritetshotande utvecklingar i Sverige under 2013. Integritet är något som engagerar både våra kunder och brett inom hela bolaget, så många kan dela glädjen med mig, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2014 bestod av följande personer:

Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge
Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS och Årets Bolagsjurist 2013.

Relaterat

Louise Brorsson Salomon ny VD för Vinge

Louise Brorsson Salomon är delägare på Vinge och efterträder under våren Maria-Pia Hope som varit VD sedan 2012. Skiftet på vd-posten följer en långsiktig successionsplan. Styrelsens uppdrag till Louise Brorsson Salomon är att fortsätta att utveckla Vinges erbjudande, värna Vinges klienter, locka de bästa juriststudenterna och tillse att Vinge fortsätter att vara en god samhällsaktör.
11 mars 2024

Marknadskontroll – Vinge startar nytt verksamhetsområde

Under 2021 och 2022 fick vi delvis ny lagstiftning som sätter ökat fokus på frågan om marknadskontroll. De nya reglerna kompletterar EU:s nya marknadskontrollförordning. Syftet med reglerna om marknadskontroll är att säkerställa hälsa, säkerhet och konsumentskydd för produkter på marknaden och att förhindra att konkurrensen på marknaden snedvrids. Med tidigare justitierådet Helena Rosén Andersson som counsel startar Vinge nu ett nytt verksamhetsområde med syfte att tillhandahålla ledande expertis inom marknadskontroll.
19 december 2022

Vinge inför Dude Diligence för ökad jämställdhet

Vinge är marknadsledare inom M&A bland Sveriges affärsjuridiska byråer. 2021 rådgav Vinge i 167 transaktioner till ett värde av 52 miljarder EUR. För att ge en bättre bild av jämställdheten i bolag inför uppköp, försäljningar och samgåenden kompletteras nu due diligence med Dude Diligence.
11 maj 2022