Stefan Backman utsedd till Årets bolagsjurist

4 april 2014

Vid en prisceremoni den 3 april i samband med Bolagsjuristernas förenings vårmöte har Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige AB, utsetts till Årets Bolagsjurist 2014.

Priset etablerades förra året av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden i januari och februari i år nominerades ett 40-tal bolagsjurister och bland fem finalister valdes sedan Stefan Backman som slutlig vinnare med motiveringen:

”Årets bolagsjurist 2014 har under det gångna året aktivt lyft juridiska spörsmål i den offentliga debatten, och på ett lättfattligt, kunnigt och sakligt sätt belyst problematiken kring integritets- och dataskyddsfrågor. I sin roll som chefsjurist har pristagaren även varit djupt involverad i två stora affärstransaktioner där betydande verksamheter har avyttrats. Årets bolagsjurist är vidare en förebild när det gäller ledarskap och omtanke, bl.a. genom att alltid göra sig tillgänglig för sin personal och generöst dela med sig av sin gedigna kunskap.”

– Jag är otroligt glad och hedrad över att få ta emot det här priset. Det känns extra bra att juryns motivering lyfter fram min del i Tele2s motstånd mot olika integritetshotande utvecklingar i Sverige under 2013. Integritet är något som engagerar både våra kunder och brett inom hela bolaget, så många kan dela glädjen med mig, säger Stefan Backman, chefsjurist på Tele2 Sverige.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2014 bestod av följande personer:

Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge
Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS och Årets Bolagsjurist 2013.

Förnybar energi – Rådet enas om en tillfällig krisförordning

I början av november presenterade Europeiska Kommissionen ett förslag om en påskyndad utbyggnad av förnybara energikällor för att påskynda omställningen till grön energi och minska EU:s beroende av ryska fossila bränslen. I enlighet med Europeiska Rådets slutsatser som framfördes i oktober, menar Kommissionen att den pågående energikrisen kräver omedelbara åtgärder för att införliva delar av REPowerEU-planen, och föreslår därmed en krisförordning som baseras på nödbestämmelsen i artikel 122.1 i fördraget om europeiska unionens funktionssätt (FEUF).
6 december 2022

”När jag fick stipendiet kände jag att Vinge trodde på mig”

Hawjin Shamer var en av de allra första vinnarna av Vinges mångfaldsstipendier när hon fick det 2004. Då var hon nyss fyllda 19 och elev på Angeredsgymnasiet, idag arbetar hon som senior åklagare på Riksenheten mot korruption.
1 december 2022

Nytt förslag om utvidgning av arbetsmiljöansvaret

I slutet av augusti 2022 presenterades betänkandet ’’SOU 2022:45 – Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus’’. I utredningen lämnas bland annat förslag om att arbetsmiljöansvaret ska utvidgas för att bättre överensstämma med hur arbetet organiseras på dagens arbetsmarknad.
30 november 2022