Nina Macpherson, Ericsson, utsedd till Årets Bolagsjurist

13 mars 2015

I hård konkurrens har Nina Macpherson, Ericssons chefsjurist blivit utsedd till Årets Bolagsjurist. Hon får priset för att hon i sitt dagliga arbete lyfter fram och visar bolagsjuristens affärsskapande roll i näringslivet.

I år är det tredje året som årets bolagsjurist utses. Det görs i samarbete med Bolagsjuristernas Förening, Vinge och Affärsvärlden som etablerade utmärkelsen för att uppmärksamma bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet.

Priset delades ut i samband med Bolagsjuristernas Förenings vårmöte på Svenskt Näringsliv den 12 mars 2015.

Finalisterna inför slutomgången var förutom Nina Macpherson, Jenny Wärmé, D.Carnegie & Co, Morgan Lundberg, Klarna samt Ranjani Srinivasan, SES Astra AB.

Juryns motivering
”För att kunna leda en global organisation behövs en global ledare. Ninas ledarskap och det sätt på vilket hon delegerar, stödjer, uppmuntrar, utvecklar och inspirerar sina medarbetare har starkt bidragit till att den mycket diversifierade juridiska funktionen präglas av nära samarbete och ett effektivt utnyttjande av begränsade resurser.  Nina arbetar aktivt för ständig kompetensutveckling av juristerna för att den juridiska enheten ska ha hög affärsmässig och juridisk kompetens och på så sätt vara en värdefull partner till affärsenheterna och bidra till bolagets framgångar. Det är viktigt med lönsamhet som är både långsiktig och försiktig mot vår miljö och våra medmänniskor. Som ett led i Ericssons arbete att implementera FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter (UNGP) har Nina under 2014 börjat arbetet med att införa mänskliga rättighetsperspektivet  i de legala processerna. Nina är en modern bolagsjurist och en fantastisk förebild!”

-Det känns mycket hedrande att få ta emot den här utmärkelsen. Vi på Ericssons juristavdelning har arbetat tydligt mot målet att vara ett juridiskt stöd till Ericssons affärsbeslut och för att underlätta för hela bolagets verksamhet. Det här priset är möjliggjort av att vi har ett fantastiskt och professionellt team på vår juridiska avdelning, säger Nina.

Juryn består av Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas Förening, Bengt Gustafson, Senior Vice President & Senior Advisor to Group Management, Securitas AB,  Göran Norén, avdelningschef, Svenskt Näringsliv, Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden, Bertil Villard, delägare Vinge, Stefan Backman, Årets Bolagsjurist 2014 tillika chefsjurist Tele 2 Sverige AB och Magnus Billing, vd, Nasdaq Stockholm.

Anna Rasin, Kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29