Mats Lönnkvist på SAS utsedd till Årets Bolagsjurist

12 april 2013

Vid en prisceremoni den 11 april i samband med Bolagsjuristernas förenings årsmöte har Mats Lönnkvist, chefsjurist och styrelsesekreterare på SAS, utsetts till den första pristagaren i det nyetablerade priset Årets Bolagsjurist.

Priset etablerades av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden inkom över 100 nomineringar och bland sex slutkandidater valdes Mats Lönnkvist med motiveringen:

”Denna person har varit instrumental i det omfattande och komplexa arbete som krävdes för att finna strukturella, finansiella och arbetsrättsliga lösningar för ett företag som befunnit sig på randen till konkurs. Detta publika företag har en minst sagt komplex ägarstruktur bestående av bland annat tre stater. I sin roll som chefsjurist och styrelsesekreterare har denna person under sträng tidspress och intensiv mediebevakning varit djupt involverad i såväl det strategiska som operationella arbetet och visat prov på klarsynthet, omtanke och strategiskt ledarskap.”

- Det är väldigt roligt och hedrande att bli utsedd till årets bolagsjurist, och det är mycket bra att bolagsjuristens roll i näringslivet uppmärksammas. Bolagsjuristen har en instrumental roll i att balansera ett företags förmåga att göra affärer med de alltmer komplexa kraven på regelefterlevnad som finns. Det är en roll i förändring, med allt större fokus på hållbarhetsfrågor i kombination med affärsskapande, och det är det som gör arbetet som bolagsjurist så givande, säger Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2013 bestod av följande personer:
Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Wibeke Sorling utnämnd till ny delägare

Med start 1 januari 2022 tillträder Wibeke Sorling som delägare på Vinges Göteborgskontor.
27 oktober 2021

Arbitration proceedings between a Member State and an investor from another Member State further curtailed – the judgment of the EU Court of Justice in PL Holdings

Following the much debated judgment by the CJEU in Achmea, arbitration clauses in bilateral investment treaties between Member States under which an investor in one of those Member States may bring proceedings against the other Member State are considered incompatible with EU law. However, the judgment in Achmea seemed to leave it open whether an arbitration agreement between a Member State and an investor from another Member State not based on such a clause would be considered acceptable by the CJEU. Yesterday’s ruling by the Court in the Swedish case PL Holdings (Case C-109/20) dealt with one aspect of this question, resulting in further limits to investment arbitration in the EU.
27 oktober 2021

Vinge slår upp portarna till IP@Vinge

Den 6 december bjuder vi in till IP@Vinge, en förmiddag i immaterialrättens tecken som samlar några av Sveriges främsta experter på IP-området. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterar vi ett antal högaktuella IP-frågor under ledning av jur. dr Ulrika Wennersten.
22 oktober 2021