Pressmeddelande Mats Lönnkvist på SAS utsedd till Årets Bolagsjurist

12 april 2013

Vid en prisceremoni den 11 april i samband med Bolagsjuristernas förenings årsmöte har Mats Lönnkvist, chefsjurist och styrelsesekreterare på SAS, utsetts till den första pristagaren i det nyetablerade priset Årets Bolagsjurist.

Priset etablerades av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden inkom över 100 nomineringar och bland sex slutkandidater valdes Mats Lönnkvist med motiveringen:

”Denna person har varit instrumental i det omfattande och komplexa arbete som krävdes för att finna strukturella, finansiella och arbetsrättsliga lösningar för ett företag som befunnit sig på randen till konkurs. Detta publika företag har en minst sagt komplex ägarstruktur bestående av bland annat tre stater. I sin roll som chefsjurist och styrelsesekreterare har denna person under sträng tidspress och intensiv mediebevakning varit djupt involverad i såväl det strategiska som operationella arbetet och visat prov på klarsynthet, omtanke och strategiskt ledarskap.”

- Det är väldigt roligt och hedrande att bli utsedd till årets bolagsjurist, och det är mycket bra att bolagsjuristens roll i näringslivet uppmärksammas. Bolagsjuristen har en instrumental roll i att balansera ett företags förmåga att göra affärer med de alltmer komplexa kraven på regelefterlevnad som finns. Det är en roll i förändring, med allt större fokus på hållbarhetsfrågor i kombination med affärsskapande, och det är det som gör arbetet som bolagsjurist så givande, säger Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2013 bestod av följande personer:
Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Arbetsrättspodden # 33 – Vikten av utredning innan uppsägning

En arbetsgivares skyldigheter att vidta åtgärder inför en uppsägning av personliga skäl är ofta tidskrävande och ansträngande, men det är likväl en viktig och naturlig del i uppsägningsprocessen. Välkommen till Arbetsrättspodden, podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt.
20 januari 2021

Summary of employment related news in Sweden as of January 2021

Short-time work, a new pandemic law and pending changes to the Employment Protection Act. Here is the latest employment related news in Sweden.
19 januari 2021

Dags att nominera Årets Bolagsjurist 2021

Förra året föll valet på Sofia Graflund, chefsjurist på Northvolt. Nu är det dags att nominera kandidater till 2021 års tävling. Nytt för i år är kategorin Årets Uppdrag. Nomineringen är öppen till och med 14 februari.
11 januari 2021