Pressmeddelande Mats Lönnkvist på SAS utsedd till Årets Bolagsjurist

12 april 2013

Vid en prisceremoni den 11 april i samband med Bolagsjuristernas förenings årsmöte har Mats Lönnkvist, chefsjurist och styrelsesekreterare på SAS, utsetts till den första pristagaren i det nyetablerade priset Årets Bolagsjurist.

Priset etablerades av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden inkom över 100 nomineringar och bland sex slutkandidater valdes Mats Lönnkvist med motiveringen:

”Denna person har varit instrumental i det omfattande och komplexa arbete som krävdes för att finna strukturella, finansiella och arbetsrättsliga lösningar för ett företag som befunnit sig på randen till konkurs. Detta publika företag har en minst sagt komplex ägarstruktur bestående av bland annat tre stater. I sin roll som chefsjurist och styrelsesekreterare har denna person under sträng tidspress och intensiv mediebevakning varit djupt involverad i såväl det strategiska som operationella arbetet och visat prov på klarsynthet, omtanke och strategiskt ledarskap.”

- Det är väldigt roligt och hedrande att bli utsedd till årets bolagsjurist, och det är mycket bra att bolagsjuristens roll i näringslivet uppmärksammas. Bolagsjuristen har en instrumental roll i att balansera ett företags förmåga att göra affärer med de alltmer komplexa kraven på regelefterlevnad som finns. Det är en roll i förändring, med allt större fokus på hållbarhetsfrågor i kombination med affärsskapande, och det är det som gör arbetet som bolagsjurist så givande, säger Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2013 bestod av följande personer:
Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Klargörande om vad som avses med ”närmast lämpliga järnvägsstation”

En vägtransport som utförts i Sverige av ett utländskt transportbolag, Samskip Sia, har ansetts vara inom ramen för en tillåten kombinerad transport genom ett avgörande från Förvaltningsrätten i Falun. Den centrala fråga i målet var hur begreppet ”närmaste lämpliga järnvägsstation” ska tolkas.
30 juni 2020

HD: upphovsrätt i Arbetsdomstolen

Om man som arbetsgivare låter inhyrd eller anställd personal producera upphovsrättsskyddade verk, såsom filmer och figurer, vem äger då rättigheterna? Charlotte Forssander beskriver i vår seminarieserie ’Highlights från HD’ en dom rörande barnprogrammet Babblarna som prövats i Arbetsdomstolen.
25 juni 2020

Arbetsrättspodden – Sommarspecial

Det har varit en omtumlande vår för de flesta verksamheter. Nya arbetsrättsliga ämnen har till följd av detta toppat listorna över vad vi får flest frågor om. Välkommen till Arbetsrättspoddens sommarspecial - podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt. Den här veckan bjuder vi på dubbla avsnitt i vårens säsongsavslutning.
24 juni 2020