Mats Lönnkvist på SAS utsedd till Årets Bolagsjurist

12 april 2013

Vid en prisceremoni den 11 april i samband med Bolagsjuristernas förenings årsmöte har Mats Lönnkvist, chefsjurist och styrelsesekreterare på SAS, utsetts till den första pristagaren i det nyetablerade priset Årets Bolagsjurist.

Priset etablerades av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden inkom över 100 nomineringar och bland sex slutkandidater valdes Mats Lönnkvist med motiveringen:

”Denna person har varit instrumental i det omfattande och komplexa arbete som krävdes för att finna strukturella, finansiella och arbetsrättsliga lösningar för ett företag som befunnit sig på randen till konkurs. Detta publika företag har en minst sagt komplex ägarstruktur bestående av bland annat tre stater. I sin roll som chefsjurist och styrelsesekreterare har denna person under sträng tidspress och intensiv mediebevakning varit djupt involverad i såväl det strategiska som operationella arbetet och visat prov på klarsynthet, omtanke och strategiskt ledarskap.”

- Det är väldigt roligt och hedrande att bli utsedd till årets bolagsjurist, och det är mycket bra att bolagsjuristens roll i näringslivet uppmärksammas. Bolagsjuristen har en instrumental roll i att balansera ett företags förmåga att göra affärer med de alltmer komplexa kraven på regelefterlevnad som finns. Det är en roll i förändring, med allt större fokus på hållbarhetsfrågor i kombination med affärsskapande, och det är det som gör arbetet som bolagsjurist så givande, säger Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2013 bestod av följande personer:
Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

EU:s klimattaxonomi – Nya regler om företags offentliggörande av information

Enligt EU:s klimattaxonomi måste vissa verksamheter offentliggöra i vilken utsträckning deras verksamhet är miljömässigt hållbar. För att tydliggöra vilken information som företagen behöver rapportera, samt hur detta ska gå till, har EU-kommissionen tagit fram en ny delegerad förordning. Den delegerade förordningen fastställer huvudsakligen relevanta finansiella nyckeltal och olika mallar för rapporteringen.
21 juni 2021

Arbetsrätt i fokus - vårens sista arbetsrättsliga nyhetssvep

EU-domstolen inskränker bolags möjlighet att ”betala sig ur” diskrimineringsmål, korttidsarbete prövas i Högsta Förvaltningsdomstolen och förslaget om ändringar i lagen om anställningsskydd förblir en het fråga i debatten.
17 juni 2021

Arbetsrättspodden # 41 Start-ups och dess medarbetare

Bolagets medarbetare beskrivs ofta som dess största tillgång, oavsett bolagets storlek. För start-ups spelar medarbetarna en särskild nyckelroll då varje medarbetares insats har en betydande påverkan på bolagets tillväxt och framtida utveckling. Välkommen till Arbetsrättspodden, podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt.
16 juni 2021