Mats Lönnkvist på SAS utsedd till Årets Bolagsjurist

12 april 2013

Vid en prisceremoni den 11 april i samband med Bolagsjuristernas förenings årsmöte har Mats Lönnkvist, chefsjurist och styrelsesekreterare på SAS, utsetts till den första pristagaren i det nyetablerade priset Årets Bolagsjurist.

Priset etablerades av Bolagsjuristernas förening, Vinge och Affärsvärlden med syftet att belysa bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Under nomineringsperioden inkom över 100 nomineringar och bland sex slutkandidater valdes Mats Lönnkvist med motiveringen:

”Denna person har varit instrumental i det omfattande och komplexa arbete som krävdes för att finna strukturella, finansiella och arbetsrättsliga lösningar för ett företag som befunnit sig på randen till konkurs. Detta publika företag har en minst sagt komplex ägarstruktur bestående av bland annat tre stater. I sin roll som chefsjurist och styrelsesekreterare har denna person under sträng tidspress och intensiv mediebevakning varit djupt involverad i såväl det strategiska som operationella arbetet och visat prov på klarsynthet, omtanke och strategiskt ledarskap.”

- Det är väldigt roligt och hedrande att bli utsedd till årets bolagsjurist, och det är mycket bra att bolagsjuristens roll i näringslivet uppmärksammas. Bolagsjuristen har en instrumental roll i att balansera ett företags förmåga att göra affärer med de alltmer komplexa kraven på regelefterlevnad som finns. Det är en roll i förändring, med allt större fokus på hållbarhetsfrågor i kombination med affärsskapande, och det är det som gör arbetet som bolagsjurist så givande, säger Mats Lönnkvist, chefsjurist SAS.

Juryn som utsåg Årets Bolagsjurist 2013 bestod av följande personer:
Cecilia Sternius, ordf. Bolagsjuristernas förening
Bengt Gustafson, fd chefsjurist Securitas AB
Göran Norén, Avdelningschef Näringspolitik, Svenskt Näringsliv
Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden
Bertil Villard, delägare och advokat, Vinge

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Sanctions update 22 July

Further to our previous sanctions updates of 25 February, 3 March, 11 March, 16 March , 14 April and June 8, we herewith provide a further update of recent sanctions developments following Russia’s war against Ukraine:
26 juli 2022

Nytt EU-instrument för internationell upphandling (IPI)

Den 17 juni 2022 antog Rådet en förordning avseende ett nytt instrument för internationell upphandling (”Instrument for International Procurement” eller ”IPI”), efter att Europaparlamentet antagit förordningen i plenum den 9 juni 2022. Syftet med IPI är att främja ömsesidighet i tillträdet till internationella marknader för offentlig upphandling genom att införa möjligheten för EU-kommissionen att inleda utredningar och vidta åtgärder för att öppna upp och öka tillgängligheten för EU-företag till de globala upphandlings- och koncessionsmarknaderna.
11 juli 2022

Vinge topprankat inom immaterialrätt

Vinges IP-grupp placerar sig återigen i topp i IAM:s nyligen släppta rankning Patent 1000. Håkan Borgenhäll, Malin Malm Waerme och Stojan Arnerstål tar dessutom emot individuella omnämnanden.
6 juli 2022