Håkan Borgenhäll ny delägare på Vinge

22 april 2013

Vinges delägare i Stockholm har valt in Håkan Borgenhäll som ny delägare. Håkan är en av landets ledande jurister inom immaterialrätt (Intellectual Property, IP) och har omfattande erfarenhet av olika IP-processer och strategier.

- Vi är mycket glada och stolta över att Håkan väljer att bli delägare på Vinge. I en marknad där Vinges kompletta fullserviceerbjudande efterfrågas alltmer, ser vi detta som en nyckelrekrytering som kommer att gagna Vinges klienter, säger Maria-Pia Hope, VD för Vinge och Managing Partner för Vinge i Stockholm.

Håkan Borgenhäll kommer närmast från Lindahl i Stockholm, där han varit delägare och chef för deras IP-rättsgrupp sedan 2009. Därförinnan spenderade han 18 år på advokatfirman RydinCarlsten, som fusionerades med Lindahl 2009. I oktober 2012 förordnades Håkan Borgenhäll av Justitieministern att som expert biträda i regeringens utredning om ett enhetligt patentskydd och patentdomstol i EU samt författandet av en ny patentlag.

Håkan kommer att börja på Vinge efter överenskommelse med Lindahl och han kommer då bli ansvarig för en ny IP-rättsgrupp på Vinge i Stockholm.

Maria-Pia Hope, VD Vinge, 010 614 3127
Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Uppdaterad reglering om korttidspermittering m.m.

Som vi berättande om i vårt förra nyhetsbrev har den nya tillfälliga lagen om korttidsstöd trätt i kraft och omfattar korttidsstöd för perioden december 2020 – juni 2021. Lagstiftningen innebär en del förändringar jämfört med hur stödet utformades för de tidigare perioderna under 2020, exempelvis kan arbetsgivare för perioden januari – april 2021 ansöka om stöd för korttidsarbete upp till 80 procent av arbetstiden.
11 maj 2021

Åtgärder på socialförsäkringsområdet med anledning av pandemin

Regeringen har, med anledning av pandemin, antagit en rad åtgärder på socialförsäkringsområdet som bland annat syftar till att minska smittspridningen i samhället och minska konsekvenserna för arbetsgivare.
11 maj 2021

Ny kartläggning av förutsättningar för arbete hemifrån under pandemin

Arbetsmiljön har förändrats för många arbetstagare under pandemin, till stor del på grund av Folkhälsomyndighetens rekommendation att arbetsgivare i så stor utsträckning som möjligt ska se till att arbetstagare kan arbeta hemifrån.