Håkan Borgenhäll ny delägare på Vinge

22 april 2013

Vinges delägare i Stockholm har valt in Håkan Borgenhäll som ny delägare. Håkan är en av landets ledande jurister inom immaterialrätt (Intellectual Property, IP) och har omfattande erfarenhet av olika IP-processer och strategier.

- Vi är mycket glada och stolta över att Håkan väljer att bli delägare på Vinge. I en marknad där Vinges kompletta fullserviceerbjudande efterfrågas alltmer, ser vi detta som en nyckelrekrytering som kommer att gagna Vinges klienter, säger Maria-Pia Hope, VD för Vinge och Managing Partner för Vinge i Stockholm.

Håkan Borgenhäll kommer närmast från Lindahl i Stockholm, där han varit delägare och chef för deras IP-rättsgrupp sedan 2009. Därförinnan spenderade han 18 år på advokatfirman RydinCarlsten, som fusionerades med Lindahl 2009. I oktober 2012 förordnades Håkan Borgenhäll av Justitieministern att som expert biträda i regeringens utredning om ett enhetligt patentskydd och patentdomstol i EU samt författandet av en ny patentlag.

Håkan kommer att börja på Vinge efter överenskommelse med Lindahl och han kommer då bli ansvarig för en ny IP-rättsgrupp på Vinge i Stockholm.

Maria-Pia Hope, VD Vinge, 010 614 3127
Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Kina förbjuder företag att följa västerländska handelsbegränsningar

Spänningarna i handelsrelationerna mellan Kina och väst ökade ytterligare den 10 juni när Kinas folkkongress antog en ny lagstiftning. Denna förbjuder företag i Kina att bland annat följa det man anser vara diskriminerande handelsbegränsningar mot landet.
9 juli 2021

Vinges IP-grupp topprankade av IAM 1000

Vinges IP-grupp tar åter topplacering i den nyligen släppta rankingen IAM 1000. Malin Malm Waerme, Stojan Arnerstål och Håkan Borgenhäll tar också emot individuella omnämnanden i rankingen.
8 juli 2021

EU-förbud mot att ta hänsyn till amerikanska sanktioner riskerar vidsträckt tolkning

Generaladvokaten har i ett mål inför EU-domstolen kommit med ett förslag till avgörande rörande reglerna om hur EU-företag ska förhålla sig till tredje länders extraterritoriella lagstiftning. Förslaget till avgörande innefattar en relativt långtgående tolkning av förbudet för EU-företag att följa amerikanska sanktioner. Om EU-domstolen i sin kommande dom följer generaladvokaten riskerar detta att medföra omfattande regulatoriska problem för företag framöver.
7 juli 2021