Pressmeddelande Femte året i följd: Vinge årets M&A‑byrå i Sverige

7 december 2018 Om byrån Utmärkelser Karriär

Vinge har av Mergermarket utsetts till Årets M&A‑byrå 2018 bland affärsjurister i Sverige.

Det är femte året i rad utmärkelsen går till Vinge, och den avslutar ett år av rekordmånga och komplexa transaktioner.

-Vi är stolta över att i betydande konkurrens ta hem detta pris för femte året i rad. Särskilt glada är vi över att juryn fäste speciell vikt vid vårt biträde till Tele2 i samgåendet med ComHem, den första fusionen mellan två stora börsbolag på sju år. Det var en transaktion där vi kunde dra på hela bredden i vårt fullserviceerbjudande, från att identifiera en modell för denna typ av samgående som fungerar aktiemarknadsrättsligt, till att lösa de mycket komplexa konkurrensrättsliga knutar som uppstår när två konkurrenter går samman, säger Maria-Pia Hope, VD för Vinge.

Vinge har hittills i år anlitats i 97 transaktionsprojekt till ett sammanlagt värde av 255 miljarder kronor, samt vid 9 börsintroduktioner. Bland transaktionerna återfinns, utöver samgåendet mellan Tele2 och ComHem, Autolivs spinoff av Veoneer samt Inc och Sandviks försäljning av Hyperion till KKR. En fortsatt trend under året var strategiska investeringar i Norden av amerikanska investerare, exempelvis Mars Petcares förvärv av AniCura från Nordic Capital.

- Efter att ha genomfört en generationsväxling i våra M&A-grupper för några år sedan är det roligt att kunna konstatera att vi fortsatt har klienternas förtroende och att vi under 2018 utvecklat vårt erbjudande samt ökat vår affär. Sett till såväl pågående uppdrag som inflöde av nya uppdrag finns ännu inga tecken på någon avmattning. Tack vare vår storlek har vi förmågan att samtidigt hantera flera pågående projekt och ändå erbjuda våra klienter team med såväl bredd som spets, säger Johan Winnerblad, Styrelseordförande och chef för Vinges M&A-avdelning.

Priset som Årets M&A‑byrå delades ut på torsdagskvällen vid Mergermarkets Europe M&A Awards i London. Utmärkelsen baseras på antalet genomförda affärer, värdet av affärerna, den strategiska, komplexa och innovativa nivån på transaktionerna samt börsnoteringar som involverar private equity‑sektorn. Juryn består av experter inom M&A och representanter från Mergermarket.

För mer information, vänligen kontakta:
Kristian Sjöholm, Marknads- och Kommunikationschef, 010 614 33 53, kristian.sjoholm@vinge.se

Vinge utnämns till studenternas favoritbyrå i Prosperas ranking

Vinge är den affärsjuridiska advokatbyrå som Sveriges juriststudenter helst vill få jobb på. För tredje året i rad toppar Vinge Prosperas lista när juriststudenter rankar landets affärsjuridiska advokatbyråer.
16 december 2020 Om byrån Utmärkelser Karriär

” Det är på grund av sommarnotarietiden som jag jobbar här idag”

Robin Eliasson började sin bana på Vinge med att vara sommarnotarie 2016. Här berättar han om hur sommaren på Vinge fick honom att lämna ett liv till sjöss för en juridisk karriär.
29 oktober 2020 Om byrån Utmärkelser Karriär

Möt ekonomstudenten som tog klivet in i Vinges EU- och konkurrensrättsgrupp

Sommaren 2019 var Jesper Ekman Vinges förste Competition Analyst i vår EU och konkurrensrättsgrupp. Idag har Jesper tagit klivet till en tjänst som Junior Economist i gruppen efter att han avslutat sin master i nationalekonomi. Vi tog tempen på Jesper för att höra mer om hans uppdrag.
20 oktober 2020 Om byrån Utmärkelser Karriär