Carl Wetter klar som domare i EU-tribunalen

19 februari 2013

Vinges mångårige delägare Carl Wetter har godkänts som domare i EU-tribunalen med säte i Luxemburg. Han blir den förste svenske advokaten i EU-domstolen när han svärs in den 18:e mars.

Carl Wetter nominerades av den svenska regeringen den 6:e december 2012 och har därefter genomgått en intervju av artikel 255-kommittén i EU på Conseil d’État i Paris.

Kommittén bestod av ordföranden i Conseil d’État, en domare i engelska högsta domstolen, ordföranden i danska högsta domstolen, ordföranden i ungerska regeringsrätten, en före detta domare i EU:s

domstol och en före detta domare i EU:s tribunal.

– Vi är mycket stolta över att Carl nu har blivit Sveriges domare i EU-tribunalen. Carl har sedan 1983 varit instrumentell i utvecklingen av Sveriges vassaste EU- och konkurrensrättsgrupp på Vinge. Han är en mycket skicklig advokat och uppskattad kollega och vi önskar honom varmt lycka till i Luxemburg, säger Maria-Pia Hope, Managing Partner, Vinge.

– Det ska bli väldigt spännande att så här sent i livet byta roll och inleda en ny karriär, säger Carl Wetter. Jag ser samtidigt tillbaka på en fantastisk tid på Vinge och jag är stolt över att ha varit med om att bygga upp Vinges kompetens inom EU- och konkurrensrätt.

Carl Wetter svärs in som domare i EU-tribunalen i Luxemburg den 18:e mars efter en formell omröstning av EU:s medlemsländer. I och med att Carl börjar som domare i EU-tribunalen lämnar han Advokatsamfundet och avslutar sitt 30-åriga delägarskap i Vinge.

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 070 714 30 29