Pressmeddelande Carl Wetter klar som domare i EU-tribunalen

19 februari 2013

Vinges mångårige delägare Carl Wetter har godkänts som domare i EU-tribunalen med säte i Luxemburg. Han blir den förste svenske advokaten i EU-domstolen när han svärs in den 18:e mars.

Carl Wetter nominerades av den svenska regeringen den 6:e december 2012 och har därefter genomgått en intervju av artikel 255-kommittén i EU på Conseil d’État i Paris.

Kommittén bestod av ordföranden i Conseil d’État, en domare i engelska högsta domstolen, ordföranden i danska högsta domstolen, ordföranden i ungerska regeringsrätten, en före detta domare i EU:s

domstol och en före detta domare i EU:s tribunal.

– Vi är mycket stolta över att Carl nu har blivit Sveriges domare i EU-tribunalen. Carl har sedan 1983 varit instrumentell i utvecklingen av Sveriges vassaste EU- och konkurrensrättsgrupp på Vinge. Han är en mycket skicklig advokat och uppskattad kollega och vi önskar honom varmt lycka till i Luxemburg, säger Maria-Pia Hope, Managing Partner, Vinge.

– Det ska bli väldigt spännande att så här sent i livet byta roll och inleda en ny karriär, säger Carl Wetter. Jag ser samtidigt tillbaka på en fantastisk tid på Vinge och jag är stolt över att ha varit med om att bygga upp Vinges kompetens inom EU- och konkurrensrätt.

Carl Wetter svärs in som domare i EU-tribunalen i Luxemburg den 18:e mars efter en formell omröstning av EU:s medlemsländer. I och med att Carl börjar som domare i EU-tribunalen lämnar han Advokatsamfundet och avslutar sitt 30-åriga delägarskap i Vinge.

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 070 714 30 29

Nytt uppdrag för Anders Leissner

Anders Leissner har av regeringen utsetts till ordförande för Krigsförsäkringsnämnden (KFN).
26 februari 2021

Vinge behåller toppranking

I Chambers Global nyligen publicerade ranking erhåller Vinge toppranking för M&A, Kapitalmarknad och publik M&A, Tvistlösning samt Immaterialrätt i band 1, samt för Bank och finans i band 2.
24 februari 2021

Highlights från HD 2020

Den 29 januari gick vi igenom och sammanfattade ännu ett år av rykande färsk rättspraxis från Högsta domstolen. Nu har du möjlighet att se det i efterhand här.
18 februari 2021