Carl Wetter klar som domare i EU-tribunalen

19 februari 2013

Vinges mångårige delägare Carl Wetter har godkänts som domare i EU-tribunalen med säte i Luxemburg. Han blir den förste svenske advokaten i EU-domstolen när han svärs in den 18:e mars.

Carl Wetter nominerades av den svenska regeringen den 6:e december 2012 och har därefter genomgått en intervju av artikel 255-kommittén i EU på Conseil d’État i Paris.

Kommittén bestod av ordföranden i Conseil d’État, en domare i engelska högsta domstolen, ordföranden i danska högsta domstolen, ordföranden i ungerska regeringsrätten, en före detta domare i EU:s

domstol och en före detta domare i EU:s tribunal.

– Vi är mycket stolta över att Carl nu har blivit Sveriges domare i EU-tribunalen. Carl har sedan 1983 varit instrumentell i utvecklingen av Sveriges vassaste EU- och konkurrensrättsgrupp på Vinge. Han är en mycket skicklig advokat och uppskattad kollega och vi önskar honom varmt lycka till i Luxemburg, säger Maria-Pia Hope, Managing Partner, Vinge.

– Det ska bli väldigt spännande att så här sent i livet byta roll och inleda en ny karriär, säger Carl Wetter. Jag ser samtidigt tillbaka på en fantastisk tid på Vinge och jag är stolt över att ha varit med om att bygga upp Vinges kompetens inom EU- och konkurrensrätt.

Carl Wetter svärs in som domare i EU-tribunalen i Luxemburg den 18:e mars efter en formell omröstning av EU:s medlemsländer. I och med att Carl börjar som domare i EU-tribunalen lämnar han Advokatsamfundet och avslutar sitt 30-åriga delägarskap i Vinge.

Anna Rasin, kommunikationschef Vinge, 070 714 30 29

Vinges experter ger en inblick i svensk sjörätt i den senaste upplagan av International Comparative Legal Guide – Shipping Law 2022

Vinges experter i sjö- och transporträtt har återigen bidragit med det svenska kapitlet avseende sjörätt i International Comparative Legal Guides (ICLG).
10 augusti 2022

Sanctions update 22 July

Further to our previous sanctions updates of 25 February, 3 March, 11 March, 16 March , 14 April and June 8, we herewith provide a further update of recent sanctions developments following Russia’s war against Ukraine:
26 juli 2022

Nytt EU-instrument för internationell upphandling (IPI)

Den 17 juni 2022 antog Rådet en förordning avseende ett nytt instrument för internationell upphandling (”Instrument for International Procurement” eller ”IPI”), efter att Europaparlamentet antagit förordningen i plenum den 9 juni 2022. Syftet med IPI är att främja ömsesidighet i tillträdet till internationella marknader för offentlig upphandling genom att införa möjligheten för EU-kommissionen att inleda utredningar och vidta åtgärder för att öppna upp och öka tillgängligheten för EU-företag till de globala upphandlings- och koncessionsmarknaderna.
11 juli 2022