Anna Christiernsson, Fortum Värme, utsedd till Årets Bolagsjurist

28 april 2016 Årets bolagsjurist

För fjärde året i rad har Årets Bolagsjurist utsetts. Det görs i samarbete med Bolagsjuristernas Förening, Vinge och Affärsvärlden som etablerade utmärkelsen för att uppmärksamma bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Priset delades ut i samband med Bolagsjuristernas Förenings vårmöte den 28 april 2016.

Årets Bolagsjurist 2016 heter Anna Christiernsson som är bolagsjurist på Fortum Värme.
Juryns motivering

”Genom en kombination av hårt arbete, stor affärsmässig förståelse och stark integritet har Årets Bolagsjurist utvecklat och moderniserat juristernas roll inom sitt företag. Från att tidigare kontaktats för specifika legala frågor och ofta i ett sent skede, arbetar nu bolagsjuristerna proaktivt och har blivit ett viktigt affärsstöd i bolagets verksamhet. Årets Bolagsjurist har haft en betydande roll i flertalet stora projekt såsom byggandet av Europas största bioeldade kraftvärmeverk. Årets Bolagsjurist är en briljant bolagsjurist som med ett mycket stort engagemang och målmedvetenhet driver utvecklingen framåt i såväl sitt eget bolag som samhället i stort med nya energilösningar.”

- Jag blev överraskad men så klart jätteglad, säger Anna Christiernsson. Det känns extra kul med priset då jag och min grupp har arbetat hårt på att vara närvarande, och rådgivande, i alla verksamhetens delar på ett mer uttalat sätt än vad jag tror är vanligt för den traditionella bolagsjuristrollen, tillägger hon.

Finalisterna inför slutomgången var förutom Anna Christiernsson, Jenny Wärmé, D.Carnegie & Co, Mats Eskils, Spendrups samt  Helena Thorlin, Skandia.

Juryn består av Aja Westman, ordf. Bolagsjuristernas Förening, Bengt Gustafson, Senior Vice President & Senior Advisor to Group Management, Securitas AB, Göran Norén, avdelningschef, Svenskt Näringsliv, Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden, Bertil Villard, delägare Vinge, Nina Macpherson, Årets Bolagsjurist 2015 tillika chefsjurist Ericsson.

Ulrika Åkervall Westin, Kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Viktoria Raft, Presschef, Fortum Värme, 08-671 73 63, 0722-320631

Sofia Frändberg är Årets Bolagsjurist

För tionde året i rad utses Årets Bolagsjurist. Volvos chefsjurist Sofia Frändberg fick i år ta emot utmärkelsen i hård konkurrens. Sofia har spelat en mycket viktig roll för bolaget strategiskt och juridiskt, inte minst i samband med ett antal mångmiljardaffärer under föregående år.
7 april 2022 Årets bolagsjurist

Här är finalisterna i Årets Bolagsjurist 2022

Priset Årets Bolagsjurist är ett samarbete mellan Affärsvärlden, Advokatfiman Vinge och Sveriges Bolagsjurister. I år delas priset ut för tionde året i rad. Vinnarna i de tre kategorierna utses 6 april. Här nedan är årets nio finalister.
30 mars 2022 Årets bolagsjurist

Anne Gynnerstedt är Årets Bolagsjurist

För nionde året i rad utses Årets Bolagsjurist. Vattenfalls chefsjurist Anne Gynnerstedt fick i år fick ta emot utmärkelsen i hård konkurrens. Anne har spelat en mycket viktig roll för bolaget, inte minst i den gigantiska förlikning med tyska staten som innebar att 14,5 miljarder räddades till den statliga energijätten.
24 maj 2021 Årets bolagsjurist