43 procent riskerar att begå immaterialrättsintrång

16 november 2017

Hela 66% av de tillfrågade företagen i Vinges undersökning IP Kompassen använder öppet innehåll, till exempel bilder eller video, i marknadsföringsmaterial eller interna presentationer. Av dem svarar 43% att de inte konsekvensbedömer och dokumenterar de gällande avtalsvillkoren eller är osäkra.

Tobias Kempas, advokat och immaterialrättsexpert Vinge: - Den som använder öppet innehåll utan att notera eller ta hänsyn till vilken typ av licens som gäller löper förstås risk att bryta mot avtalet. Vid avtalsbrott upphör användningsrättigheterna vanligtvis automatiskt, vilket innebär att fortsatt användning är förbjuden, och kan utgöra intrång. I en sådan situation exponeras användaren bland annat för risken att behöva ersätta rättighetshavaren för användningen. I värsta fall inleder rättighetshavaren en domstolsprocess, som kan bli både dyr och tidskrävande att hantera.

Användningen av så kallat öppet innehåll ökar i snabb takt. Det är ett lättillgängligt sätt för rättighetshavare och användare att ingå avtal om kostnadsfri användning av upphovsrättsligt skyddat material. Dock är det av stor vikt att användaren inte bryter mot licensavtalet. Enligt de mest använda licenssystemen, till exempel Creative Commons och GNU Free Documentation License, upphör användningsrättigheterna automatiskt att gälla om användaren bryter mot villkoren.

Det dominerande licenssystemet Creative Commons har producerats i en rad olika versioner sedan starten 2002. Enbart den senaste versionen omfattar åtminstone sex olika licensavtalstyper. Vilka motprestationer som förväntas, det vill säga krävs, av användaren beror på vilken licenstyp som gäller. De olika licenstyperna kan också ge olika användningsrättigheter. Vissa rättigheter, till exempel varumärkesrättigheter och mönsterrättigheter, brukar överhuvudtaget inte omfattas av licenserna.

De olika licenstyperna kan bland annat föreskriva att användaren inte får modifiera verket, till exempel beskära en bild, eller är skyldig att dela med sig av eventuella bearbetningar. Vissa licenser innebär att innehållet inte får användas kommersiellt, och exakt vad detta betyder är öppet för tolkning.

Tobias Kempas: -Vår rekommendation till användare av öppet innehåll är att låta användningen förhandsgranskas av en jurist. En öppen licens är inte alltid det bästa alternativet. Villkoren kan dessutom innehålla viktiga begränsningar och krav på motprestationer. Om en öppen licens ska väljas, är det också viktigt att dokumentera vid vilken tidpunkt avtalet ingicks och vilka villkor som gällde vid den tidpunkten, för att kunna bevisa detta.

Vinges IP Kompass presenteras delvis vid IP-seminariet hos Vinge den 16 november och publiceras i sin helhet före årsskiftet.

Faktablad IP-kompassen, om öppet innehåll (.pdf)

För ytterligare information:
Kristian Sjöholm
Presschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Kina förbjuder företag att följa västerländska handelsbegränsningar

Spänningarna i handelsrelationerna mellan Kina och väst ökade ytterligare den 10 juni när Kinas folkkongress antog en ny lagstiftning. Denna förbjuder företag i Kina att bland annat följa det man anser vara diskriminerande handelsbegränsningar mot landet.
9 juli 2021

Vinges IP-grupp topprankade av IAM 1000

Vinges IP-grupp tar åter topplacering i den nyligen släppta rankingen IAM 1000. Malin Malm Waerme, Stojan Arnerstål och Håkan Borgenhäll tar också emot individuella omnämnanden i rankingen.
8 juli 2021

EU-förbud mot att ta hänsyn till amerikanska sanktioner riskerar vidsträckt tolkning

Generaladvokaten har i ett mål inför EU-domstolen kommit med ett förslag till avgörande rörande reglerna om hur EU-företag ska förhålla sig till tredje länders extraterritoriella lagstiftning. Förslaget till avgörande innefattar en relativt långtgående tolkning av förbudet för EU-företag att följa amerikanska sanktioner. Om EU-domstolen i sin kommande dom följer generaladvokaten riskerar detta att medföra omfattande regulatoriska problem för företag framöver.
7 juli 2021