Pressmeddelande 43 procent riskerar att begå immaterialrättsintrång

16 november 2017

Hela 66% av de tillfrågade företagen i Vinges undersökning IP Kompassen använder öppet innehåll, till exempel bilder eller video, i marknadsföringsmaterial eller interna presentationer. Av dem svarar 43% att de inte konsekvensbedömer och dokumenterar de gällande avtalsvillkoren eller är osäkra.

Tobias Kempas, advokat och immaterialrättsexpert Vinge: - Den som använder öppet innehåll utan att notera eller ta hänsyn till vilken typ av licens som gäller löper förstås risk att bryta mot avtalet. Vid avtalsbrott upphör användningsrättigheterna vanligtvis automatiskt, vilket innebär att fortsatt användning är förbjuden, och kan utgöra intrång. I en sådan situation exponeras användaren bland annat för risken att behöva ersätta rättighetshavaren för användningen. I värsta fall inleder rättighetshavaren en domstolsprocess, som kan bli både dyr och tidskrävande att hantera.

Användningen av så kallat öppet innehåll ökar i snabb takt. Det är ett lättillgängligt sätt för rättighetshavare och användare att ingå avtal om kostnadsfri användning av upphovsrättsligt skyddat material. Dock är det av stor vikt att användaren inte bryter mot licensavtalet. Enligt de mest använda licenssystemen, till exempel Creative Commons och GNU Free Documentation License, upphör användningsrättigheterna automatiskt att gälla om användaren bryter mot villkoren.

Det dominerande licenssystemet Creative Commons har producerats i en rad olika versioner sedan starten 2002. Enbart den senaste versionen omfattar åtminstone sex olika licensavtalstyper. Vilka motprestationer som förväntas, det vill säga krävs, av användaren beror på vilken licenstyp som gäller. De olika licenstyperna kan också ge olika användningsrättigheter. Vissa rättigheter, till exempel varumärkesrättigheter och mönsterrättigheter, brukar överhuvudtaget inte omfattas av licenserna.

De olika licenstyperna kan bland annat föreskriva att användaren inte får modifiera verket, till exempel beskära en bild, eller är skyldig att dela med sig av eventuella bearbetningar. Vissa licenser innebär att innehållet inte får användas kommersiellt, och exakt vad detta betyder är öppet för tolkning.

Tobias Kempas: -Vår rekommendation till användare av öppet innehåll är att låta användningen förhandsgranskas av en jurist. En öppen licens är inte alltid det bästa alternativet. Villkoren kan dessutom innehålla viktiga begränsningar och krav på motprestationer. Om en öppen licens ska väljas, är det också viktigt att dokumentera vid vilken tidpunkt avtalet ingicks och vilka villkor som gällde vid den tidpunkten, för att kunna bevisa detta.

Vinges IP Kompass presenteras delvis vid IP-seminariet hos Vinge den 16 november och publiceras i sin helhet före årsskiftet.

Faktablad IP-kompassen, om öppet innehåll (.pdf)

För ytterligare information:
Kristian Sjöholm
Presschef
kristian.sjoholm@vinge.se

Arbetsrättspodden # 33 – Vikten av utredning innan uppsägning

En arbetsgivares skyldigheter att vidta åtgärder inför en uppsägning av personliga skäl är ofta tidskrävande och ansträngande, men det är likväl en viktig och naturlig del i uppsägningsprocessen. Välkommen till Arbetsrättspodden, podden för dig som arbetar med HR och personalrelaterade frågor eller är nyfiken på arbetsrätt.
20 januari 2021

Summary of employment related news in Sweden as of January 2021

Short-time work, a new pandemic law and pending changes to the Employment Protection Act. Here is the latest employment related news in Sweden.
19 januari 2021

Dags att nominera Årets Bolagsjurist 2021

Förra året föll valet på Sofia Graflund, chefsjurist på Northvolt. Nu är det dags att nominera kandidater till 2021 års tävling. Nytt för i år är kategorin Årets Uppdrag. Nomineringen är öppen till och med 14 februari.
11 januari 2021