2013 i korthet

4 april 2014

För Advokatfirman Vinge, som år 2013 firade 30 år, var föregående år ett framgångsrikt år. Året präglades av en totalt sett fortsatt avvaktande marknad för företagsförvärv men med tydliga tecken på ett återvänt förtroende för aktiemarknaden.

År 1983 blev Vinge första byrå i Sverige att etablera en advokatbyrå med verksamhet i landets tre storstadsregioner och ett så kallat full service-koncept, det vill säga ett erbjudande inom alla affärsjuridikens områden. 30 år senare är Vinge en av få full service-byråer i Sverige. Vid grundandet av Vinge bestod byrån av 110 medarbetare (varav 39 delägare; 38 män och 1 kvinna) och hade en omsättning på knappt 73 miljoner kronor för de första 18 månaderna.

2013 i korta siffror (2012 års siffror inom parentes):

• Omsättning 2013: 824 (834) miljoner kronor
  • Antal anställda: 424 (449)
  • Antal delägare: 76 (78)
  • Varav kvinnor: 11  (11)
  • Antal biträdande jurister: 201 (211)
  • Varav kvinnor: 112 (113)

”Även om den totala omsättningen gått ned med en procent så har de underliggande arvodesinstäkterna ökat något, vilket känns positivt i en marknad där till exempel totala marknadsaktiviteten inom företagstransaktioner varit avvaktande", säger Maria-Pia Hope, VD på Vinge och Managing Partner för Vinge i Stockholm. ”Det är glädjande att vi toppade Mergermarkets tabell och därmed behöll vår position som den mest anlitade advokatbyrån för transaktioner och samtidigt betryggande att vår strategi om att vara en full service-byrå bevisar sig år efter år.”

”Eftersom vi gärna vill se oss som den mest entreprenöriella byrån på marknaden tycker vi det är extra roligt att lägga oss i framkant inom rättsområden där svenska advokatbyråer hittills inte varit så aktiva. Därför är vi nöjda att vår satsning på tull- och exportjuridik har tagits emot så väl, säger Charlotte Forssander, Managing Partner för Vinge i Göteborg. ”Under 2013 har vi också storsatsat inom immaterialrätt och känner oss väldigt glada över det internationella pris som vi nyligen har tilldelats på detta område.”

Rikard Azelius, Managing Partner för Vinge i Skåne, fortsätter: ”I slutet av 2013 såg vi tydliga tecken på en återhämtning avseende förtroendet för aktiemarknaden, där vår aktiemarknadsgrupp var delaktig i alla noteringar på stora listan på NASDAQ OMX Stockholm. Aktiemarknaden brukar vara en tidig indikator på aptiten för transaktioner generellt och den ökade aktiviteten på denna marknad gör att vi ser med tillförsikt fram emot ytterligare ökat tryck i vår verksamhet under 2014.”

Nytt förslag om utvidgning av arbetsmiljöansvaret

I slutet av augusti 2022 presenterades betänkandet ’’SOU 2022:45 – Steg framåt, med arbetsmiljön i fokus’’. I utredningen lämnas bland annat förslag om att arbetsmiljöansvaret ska utvidgas för att bättre överensstämma med hur arbetet organiseras på dagens arbetsmarknad.
30 november 2022

De nya reglerna om omställningsstudiestöd och omställnings- samt kompetensstöd har börjat gälla

Den 1 oktober 2022 började det så kallade omställningspaketet att gälla. Bland annat innebär det att det numera är möjligt för yrkesverksamma personer att ansöka omställningsstudiestöd och ta del av omställnings- och kompetensstöd.
30 november 2022

Nytt om användandet av amerikanska molntjänster

Arbetsgivare behandlar ofta en stor mängd personuppgifter, bland annat personuppgifter som tillhör arbetsgivarens anställda. Uppgifterna lagras oftast i olika typer av molntjänster. Användandet av just amerikanska molntjänster har länge varit omdebatterat, särskilt mot bakgrund av att EU-domstolen 2020 ogiltigförklarade Privacy Shield-avtalet i domen Schrems II. Avtalet reglerade transatlantiska överföringar av personuppgifter i kommersiella syften och grunden för ogiltigförklarandet var bland annat att USAs lagstiftning inte ansågs ge ett tillräckligt starkt skydd för personuppgifter. I april 2022 nåddes världen av nyheten att EU och USA ingått en principöverenskommelse om ett nytt datadelningsavtal. USAs president Joe Biden har nu, sex månader senare, utfärdat en presidentorder som ett led i att implementera det nya datadelningsavtalet och på så sätt stärka personuppgiftsskyddet.