2013 i korthet

4 april 2014

För Advokatfirman Vinge, som år 2013 firade 30 år, var föregående år ett framgångsrikt år. Året präglades av en totalt sett fortsatt avvaktande marknad för företagsförvärv men med tydliga tecken på ett återvänt förtroende för aktiemarknaden.

År 1983 blev Vinge första byrå i Sverige att etablera en advokatbyrå med verksamhet i landets tre storstadsregioner och ett så kallat full service-koncept, det vill säga ett erbjudande inom alla affärsjuridikens områden. 30 år senare är Vinge en av få full service-byråer i Sverige. Vid grundandet av Vinge bestod byrån av 110 medarbetare (varav 39 delägare; 38 män och 1 kvinna) och hade en omsättning på knappt 73 miljoner kronor för de första 18 månaderna.

2013 i korta siffror (2012 års siffror inom parentes):

• Omsättning 2013: 824 (834) miljoner kronor
  • Antal anställda: 424 (449)
  • Antal delägare: 76 (78)
  • Varav kvinnor: 11  (11)
  • Antal biträdande jurister: 201 (211)
  • Varav kvinnor: 112 (113)

”Även om den totala omsättningen gått ned med en procent så har de underliggande arvodesinstäkterna ökat något, vilket känns positivt i en marknad där till exempel totala marknadsaktiviteten inom företagstransaktioner varit avvaktande", säger Maria-Pia Hope, VD på Vinge och Managing Partner för Vinge i Stockholm. ”Det är glädjande att vi toppade Mergermarkets tabell och därmed behöll vår position som den mest anlitade advokatbyrån för transaktioner och samtidigt betryggande att vår strategi om att vara en full service-byrå bevisar sig år efter år.”

”Eftersom vi gärna vill se oss som den mest entreprenöriella byrån på marknaden tycker vi det är extra roligt att lägga oss i framkant inom rättsområden där svenska advokatbyråer hittills inte varit så aktiva. Därför är vi nöjda att vår satsning på tull- och exportjuridik har tagits emot så väl, säger Charlotte Forssander, Managing Partner för Vinge i Göteborg. ”Under 2013 har vi också storsatsat inom immaterialrätt och känner oss väldigt glada över det internationella pris som vi nyligen har tilldelats på detta område.”

Rikard Azelius, Managing Partner för Vinge i Skåne, fortsätter: ”I slutet av 2013 såg vi tydliga tecken på en återhämtning avseende förtroendet för aktiemarknaden, där vår aktiemarknadsgrupp var delaktig i alla noteringar på stora listan på NASDAQ OMX Stockholm. Aktiemarknaden brukar vara en tidig indikator på aptiten för transaktioner generellt och den ökade aktiviteten på denna marknad gör att vi ser med tillförsikt fram emot ytterligare ökat tryck i vår verksamhet under 2014.”

Kina förbjuder företag att följa västerländska handelsbegränsningar

Spänningarna i handelsrelationerna mellan Kina och väst ökade ytterligare den 10 juni när Kinas folkkongress antog en ny lagstiftning. Denna förbjuder företag i Kina att bland annat följa det man anser vara diskriminerande handelsbegränsningar mot landet.
9 juli 2021

Vinges IP-grupp topprankade av IAM 1000

Vinges IP-grupp tar åter topplacering i den nyligen släppta rankingen IAM 1000. Malin Malm Waerme, Stojan Arnerstål och Håkan Borgenhäll tar också emot individuella omnämnanden i rankingen.
8 juli 2021

EU-förbud mot att ta hänsyn till amerikanska sanktioner riskerar vidsträckt tolkning

Generaladvokaten har i ett mål inför EU-domstolen kommit med ett förslag till avgörande rörande reglerna om hur EU-företag ska förhålla sig till tredje länders extraterritoriella lagstiftning. Förslaget till avgörande innefattar en relativt långtgående tolkning av förbudet för EU-företag att följa amerikanska sanktioner. Om EU-domstolen i sin kommande dom följer generaladvokaten riskerar detta att medföra omfattande regulatoriska problem för företag framöver.
7 juli 2021