Nyhet

Glader ny chef för Vinge i Bryssel

31 mars 2009

Marcus Glader blir ny resident partner på Vinges Brysselkontor. Han kommer från Cleary Gottlieb Steen & Hamilton i Bryssel där han varit sedan 2005. Vinges Brysselkontor har sex medarbetare och hjälper klienter med rådgivning i konkurrensrätt och EG-rätt.

­­Marcus Glader, 36 år, är juris doktor och har både akademisk och praktisk erfarenhet av konkurrensrätt. Han börjar på Vinge den 1 april.

Vinge förstärker sin närvaro i Bryssel med värvningen av Marcus Glader. Vinge var först bland de svenska advokatfirmorna att öppna kontor i Bryssel och kan i år fira kontorets 20-årsjubileum. 

­– Marcus Glader är ett värdefullt tillskott till vår kompetens inom konkurrensrätten. Vinge är den främsta konkurrensrättsbyrån Sverige och med Glader som chef i Bryssel befäster vi denna position, säger Carl Wetter, chef för EG- och konkurrensrättsavdelningen på Vinge. 

– Glader har både en teoretisk och praktisk erfarenhet inte minst från branscher som läkemedel och telekom. Han har också specialistkompetens i området mellan konkurrensrätt och immaterialrätt, som är ett viktigt område, säger Carl Wetter. 

 – Det känns roligt och spännande att ta steget till Vinge. Jag har trivts bra på Cleary, men ser fram emot att återknyta kontakten med Sverige och bli en del av Vinge. Det här innebär en ny och intressant roll för mig, säger Marcus Glader.


För ytterligare information;

Carl Wetter, advokat 08-614 30 76, 070 -714 30 76, carl.wetter@vinge.se
Marcus Glader, Resident Partner Vinge Bryssel, +32 474 521 563, marcus.glader@vinge.se
Boo Ehlin, kommunikationschef, 08-614 33 87, 070-429 33 87, boo.ehlin@vinge.se

 

Vinge är en av Nordens största advokatbyråer med omkring 450 anställda. Verksamheten är inriktad på affärsjuridik och uppdragen är till stor del internationella. Vinge har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg samt i London, Bryssel, Hong Kong och Shanghai och ingår i Lex Mundi, ett globalt nätverk för oberoende advokatbyråer. www.vinge.se

 

Uppdaterad reglering om korttidspermittering m.m.

Som vi berättande om i vårt förra nyhetsbrev har den nya tillfälliga lagen om korttidsstöd trätt i kraft och omfattar korttidsstöd för perioden december 2020 – juni 2021. Lagstiftningen innebär en del förändringar jämfört med hur stödet utformades för de tidigare perioderna under 2020, exempelvis kan arbetsgivare för perioden januari – april 2021 ansöka om stöd för korttidsarbete upp till 80 procent av arbetstiden.
11 maj 2021

Åtgärder på socialförsäkringsområdet med anledning av pandemin

Regeringen har, med anledning av pandemin, antagit en rad åtgärder på socialförsäkringsområdet som bland annat syftar till att minska smittspridningen i samhället och minska konsekvenserna för arbetsgivare.
11 maj 2021

Ny kartläggning av förutsättningar för arbete hemifrån under pandemin

Arbetsmiljön har förändrats för många arbetstagare under pandemin, till stor del på grund av Folkhälsomyndighetens rekommendation att arbetsgivare i så stor utsträckning som möjligt ska se till att arbetstagare kan arbeta hemifrån.
11 maj 2021