Nyhet

EU-kommissionen riktar kritik mot Sveriges tillämpning av reglerna om kombinerade transporter

11 december 2020

Europeiska kommissionen har genom en formell underrättelse till Sverige riktat kritik mot bristfällig tillämpning av direktiv 92/106/EEG om gemensamma regler för vissa former av kombinerad transport för gods mellan medlemsstaterna (”Kombidirektivet”). Underrättelsen rör främst Transportstyrelsens tillämpning av begreppet ”närmaste lämpliga järnvägsstation”

En kombinerad transport är en godstransport, innefattande en vägsträcka som får utföras inom Sveriges gränser av en utländsk transportör med gemenskapstillstånd. En sådan vägtransport omfattas inte av de begränsningar av utländska bolags vägtransporter inom Sverige som cabotagereglerna innebär. En sådan vägtransport ska enligt regelverket ske till/från ”närmaste lämpliga järnvägsstation”.

Kommissionen har den 30 oktober 2020 beslutat att skicka en formell underrättelse till Sverige eftersom Kommissionen anser att EU:s regler om kombinerad transport av gods mellan medlemsstaterna enligt rådets direktiv 92/106/EEG, det s.k. Kombidirektivet, inte tillämpas på rätt sätt.

I Kombidirektivet finns bestämmelser om ett särskilt system som är avsedda att uppmuntra transportörer att föra över gods från vägtransporter till järnväg eller sjöfart för en del av transporten. Detta kallas kombinerad transport och syftar till att minska utsläppen från transportsektorn och minska andra negativa effekter av vägtransporter inom EU.

Av de skäl som framgår av underrättelsen anser Kommissionen att Sverige har underlåtit att uppfylla sina skyldigheter enligt Kombidirektivet dels genom att behandla en järnvägsstation för pålastning som ”lämplig” endast på grund av att  stationen har utrustning och förutsättningar att hantera godset, dels genom att behandla en järnvägsstation för pålastning som belägen bortom den ”närmaste lämpliga” för det fall att den ligger längre bort än ett visst avstånd (150 km) från pålastnings- eller urlastningsplatsen och transportören inte visar att synnerliga skäl föreligger.

Enligt Kommissionen tillämpas reglerna på ett sätt som innebär att Sverige begränsar definitionen av kombinerade transporter vilket hindrar att vissa transporter som omfattas av direktivet ingår i systemet. Sverige har två månader på sig att bemöta kommissionens argument. I annat fall kan kommissionen besluta att sända ett motiverat yttrande.

Kunskap är nyckeln till en lyckad patentstrategi

Patentprocesser är ofta tekniskt komplicerade, tidskrävande och innebär höga kostnader för de inblandade parterna, vilket kan verka avskräckande särskilt för små och medelstora företag. Företag som tidigt skaffar sig strukturer för hantering av sina rättigheter och etablerar åtgärder uppnår dock strategiska fördelar som kan vara avgörande för framgång i framtida processer. Detta kan också ge ekonomiska fördelar på lång sikt.
24 november 2022

IPR-intensiv industri i EU presterar bättre än övrig industri

Den fjärde analysrapporten från den Europeiska immaterialrättsmyndigheten (EUIPO) och Europeiska patentverket (EPO) har nyligen publicerats. Undersökningen är ett viktigt underlag för företagen vid sina beslut om investeringar i immateriella rättigheter såsom patent, varumärken, design och upphovsrätt. Håkan Borgenhäll, specialist på immaterialrätt på Vinge, har sammanställt de viktigaste resultaten av rapporten.
18 november 2022

Från sommarnotarie till biträdande jurist

Våren 2023 börjar Markus Hedbys arbeta som biträdande jurist på Vinge. Vägen till anställning gick via en plats som sommarnotarie. Den 1 november öppnar ansökan till sommarnotarieprogrammet 2023.
15 november 2022