Nyhet

EU-kommissionen riktar kritik mot Sveriges tillämpning av reglerna om kombinerade transporter

11 december 2020

Europeiska kommissionen har genom en formell underrättelse till Sverige riktat kritik mot bristfällig tillämpning av direktiv 92/106/EEG om gemensamma regler för vissa former av kombinerad transport för gods mellan medlemsstaterna (”Kombidirektivet”). Underrättelsen rör främst Transportstyrelsens tillämpning av begreppet ”närmaste lämpliga järnvägsstation”

En kombinerad transport är en godstransport, innefattande en vägsträcka som får utföras inom Sveriges gränser av en utländsk transportör med gemenskapstillstånd. En sådan vägtransport omfattas inte av de begränsningar av utländska bolags vägtransporter inom Sverige som cabotagereglerna innebär. En sådan vägtransport ska enligt regelverket ske till/från ”närmaste lämpliga järnvägsstation”.

Kommissionen har den 30 oktober 2020 beslutat att skicka en formell underrättelse till Sverige eftersom Kommissionen anser att EU:s regler om kombinerad transport av gods mellan medlemsstaterna enligt rådets direktiv 92/106/EEG, det s.k. Kombidirektivet, inte tillämpas på rätt sätt.

I Kombidirektivet finns bestämmelser om ett särskilt system som är avsedda att uppmuntra transportörer att föra över gods från vägtransporter till järnväg eller sjöfart för en del av transporten. Detta kallas kombinerad transport och syftar till att minska utsläppen från transportsektorn och minska andra negativa effekter av vägtransporter inom EU.

Av de skäl som framgår av underrättelsen anser Kommissionen att Sverige har underlåtit att uppfylla sina skyldigheter enligt Kombidirektivet dels genom att behandla en järnvägsstation för pålastning som ”lämplig” endast på grund av att  stationen har utrustning och förutsättningar att hantera godset, dels genom att behandla en järnvägsstation för pålastning som belägen bortom den ”närmaste lämpliga” för det fall att den ligger längre bort än ett visst avstånd (150 km) från pålastnings- eller urlastningsplatsen och transportören inte visar att synnerliga skäl föreligger.

Enligt Kommissionen tillämpas reglerna på ett sätt som innebär att Sverige begränsar definitionen av kombinerade transporter vilket hindrar att vissa transporter som omfattas av direktivet ingår i systemet. Sverige har två månader på sig att bemöta kommissionens argument. I annat fall kan kommissionen besluta att sända ett motiverat yttrande.

Kina förbjuder företag att följa västerländska handelsbegränsningar

Spänningarna i handelsrelationerna mellan Kina och väst ökade ytterligare den 10 juni när Kinas folkkongress antog en ny lagstiftning. Denna förbjuder företag i Kina att bland annat följa det man anser vara diskriminerande handelsbegränsningar mot landet.
9 juli 2021

Vinges IP-grupp topprankade av IAM 1000

Vinges IP-grupp tar åter topplacering i den nyligen släppta rankingen IAM 1000. Malin Malm Waerme, Stojan Arnerstål och Håkan Borgenhäll tar också emot individuella omnämnanden i rankingen.
8 juli 2021

EU-förbud mot att ta hänsyn till amerikanska sanktioner riskerar vidsträckt tolkning

Generaladvokaten har i ett mål inför EU-domstolen kommit med ett förslag till avgörande rörande reglerna om hur EU-företag ska förhålla sig till tredje länders extraterritoriella lagstiftning. Förslaget till avgörande innefattar en relativt långtgående tolkning av förbudet för EU-företag att följa amerikanska sanktioner. Om EU-domstolen i sin kommande dom följer generaladvokaten riskerar detta att medföra omfattande regulatoriska problem för företag framöver.
7 juli 2021