Nyhet

Carolina Walther publicerar artikel om varumärkesintrång i senaste numret av Ny Juridik

1 juli 2015 Immaterialrätt

Artikeln vars fullständiga titel är ”Varumärkesintrång – en fråga om varumärkets funktioner” redogör för utvecklingen av synen på varumärkets funktioner vid frågor om varumärkesintrång.

Carolina Walther skrev sin artikel tillsammans med Paulina Malmberg som var sommarnotarie på Vinge 2014.

” Varumärkets funktioner har länge omdebatterats och framför allt fått fäste i EU-domstolens praxis. I Sverige har varumärkets funktioner nyligen hamnat i fokus i och med Högsta domstolens dom från förra året i det s.k. Layher-målet. Kortfattat kan sägas om utvecklingen att den medfört viss osäkerhet kring intrångsbedömningar. Samtidigt har utvecklingen inneburit en mer flexibel syn på varumärkets funktioner som tar sikte på att tillgodose varumärkesinnehavarens, omsättningskretsens och den fria konkurrensens intressen utifrån rådande marknadsförhållanden.”, säger Carolina Walther. 

Här kan du läsa artikeln. Artikeln är publicerad i Ny Juridik 2015:2 (Karnov Group) som redan nu finns ute i digitalt format och kom idag i tryckt form.