Nyhet

75 miljoner kronor i sanktionsavgift mot Google

Datainspektionen har beslutat att Google ska betala en administrativ sanktionsavgift om 75 miljoner kronor med anledning av att Google har brustit i sitt sätt att hantera rätten för enskilda att få sökresultat borttagna. Google har bland annat inte tagit bort sökresultat trots tidigare tillsynsbeslut från Datainspektionen och sättet som Google hanterar enskildas begäranden om borttagande bedöms medföra att enskilda avstår från att göra sina rättigheter gällande.

I Datainspektionens beslut anges fyra skäl till att sanktionsavgiften mot Google utfärdas. Två av skälen härrör från ett tidigare tillsynsärende mot Google som inleddes av Datainspektionen i maj 2015, i ljuset av en tidigare dom från EU-domstolen (Google Spain och Google, C-131/12) och den rätt till borttagande som följde av den tidigare gällande personuppgiftslagen. I det därpå följande tillsynsbeslutet, som meddelades i maj 2017, förelades Google att bland annat ta bort ett antal sökträffar, något som det nu har visat sig att Google inte har följt genom att fortsatt visa sökträffar vid sökningar på två av klagandenas namn.

De två återstående skälen till beslutet är att Google har haft som rutin att informera ansvariga för webbplatser när bolaget tagit bort en webbadress från sina sökresultat och också informerat webbplatsinnehavaren om vem som har inkommit med begäran. Detta menar Datainspektionen möjliggör för innehavararen av webbplatsen att byta webbplatsens webbadress och på så vis låta webbplatsen fortsatt visas bland Googles sökresultat. Google har även i sitt webbformulär för borttagande krävt att den enskilde godkänner att Google kan komma att informera webbplatsinnehavaren på detta sätt, något som Datainspektionen menar leder till att enskilda avstår från att göra sin rätt att begära borttagande gällande.

Beslutet om sanktionsavgiften förenades med ett föreläggande för Google att upphöra med att informera webbplatsinnehavare på det sätt som har gjorts, om inte den enskilde själv begär det, och att ta bort kravet på godkännande av detta i webbformuläret.

Google har nu tre veckor på sig att överklaga beslutet, vilket vinner laga kraft om inget överklagande sker inom den angivna tiden.

Datainspektionens beslut mot Google följer det mönster kring fokus på personsöktjänster som vi rapporterade om i det förra numret av vårt nyhetsbrev, se Personuppgifter & dataskydd 1/2020.

Länk till Datainspektionens beslut i sin helhet (pdf)