Nyhet

Tillgänglighetslagen har trätt i kraft

1 juli 2025

Den 28 juni trädde lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (tillgänglighetslagen) och förordning (2023:676) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (tillgänglighetsförordningen) i kraft i Sverige. Tillgänglighetslagen och tillgänglighetsförordningen implementerar EU:s tillgänglighetsdirektiv (2019/882).

Tillgänglighetslagen innebär att produkter och tjänster som omfattas av regleringen måste uppfylla vissa tillgänglighetskrav för att få släppas ut respektive tillhandahållas inom EU.

Syftet med regleringen är att förbättra tillgängligheten i den digitala miljön genom att underlätta för människor med någon form av funktionsnedsättning. Kraven gäller för tillverkare, tjänsteleverantörer, importörer och distributörer av konsumentinriktade produkter och tjänster inom ett flertal olika områden, såsom:

  • datorer, mobiler och läsplattor
  • bank- och betaltjänster
  • elektroniska kommunikationstjänster (t.ex. telefoni, e-post och chattjänster), samt e-handelstjänster.

Regleringen innefattar dels krav på själva produktens eller tjänstens innehåll, funktion och design, dels krav på att viss information rörande produkten eller tjänsten ska tillhandahållas.

Därutöver uppställs särskilda krav beroende på bransch och ekonomisk aktör.

Om kraven inte är uppfyllda kan det resultera i sanktionsavgifter som kan uppgå till minst 10 000 kr och högst 10 miljoner kr.

 

Vad innebär tillgänglighetslagen?

Tjänster och produkter ska kunna användas av personer med olika typer av funktionsnedsättningar – t.ex. syn-, hörsel- eller rörelsenedsättning. Det handlar bland annat om att:

  • Webbplatser och appar ska utformas i enlighet med överenskomna standarder
  • Elektroniska dokument (PDF, e-böcker etc.) ska vara kompatibla med olika hjälpmedel (t.ex. skärmläsare och alternativa inmatningssätt)
  • Webbplatser ska kunna navigeras med enbart ett tangentbord
  • Information om hur tjänsten eller produkten fungerar ska kunna uppfattas med mer än ett sinne
  • Automater (biljetter, bankomater) ska vara användbara med hörsel- och synnedsättning
  • Kundtjänst ska kunna kontaktas via fler sätt än enbart telefon

 

Vad bör företag göra nu?

  1. Analysera om er verksamhets produkter eller tjänster omfattas
  2. Gör en tillgänglighetsanalys av er webbplats, appar, automater, kundtjänst m.m.
  3. Börja åtgärda brister – t.ex. utveckla enligt EN 301 549 (europeisk tillgänglighetsstandard)
  4. Utbilda personal i tillämpliga krav (särskilt utvecklare och innehållsskapare)
  5. Dokumentera er tillgänglighetsstrategi och åtgärder