Anna Christiernsson, Fortum Värme, utsedd till Årets Bolagsjurist

28 april 2016 Årets bolagsjurist

För fjärde året i rad har Årets Bolagsjurist utsetts. Det görs i samarbete med Bolagsjuristernas Förening, Vinge och Affärsvärlden som etablerade utmärkelsen för att uppmärksamma bolagsjuristens viktiga roll i näringslivet. Priset delades ut i samband med Bolagsjuristernas Förenings vårmöte den 28 april 2016.

Årets Bolagsjurist 2016 heter Anna Christiernsson som är bolagsjurist på Fortum Värme.
Juryns motivering

”Genom en kombination av hårt arbete, stor affärsmässig förståelse och stark integritet har Årets Bolagsjurist utvecklat och moderniserat juristernas roll inom sitt företag. Från att tidigare kontaktats för specifika legala frågor och ofta i ett sent skede, arbetar nu bolagsjuristerna proaktivt och har blivit ett viktigt affärsstöd i bolagets verksamhet. Årets Bolagsjurist har haft en betydande roll i flertalet stora projekt såsom byggandet av Europas största bioeldade kraftvärmeverk. Årets Bolagsjurist är en briljant bolagsjurist som med ett mycket stort engagemang och målmedvetenhet driver utvecklingen framåt i såväl sitt eget bolag som samhället i stort med nya energilösningar.”

- Jag blev överraskad men så klart jätteglad, säger Anna Christiernsson. Det känns extra kul med priset då jag och min grupp har arbetat hårt på att vara närvarande, och rådgivande, i alla verksamhetens delar på ett mer uttalat sätt än vad jag tror är vanligt för den traditionella bolagsjuristrollen, tillägger hon.

Finalisterna inför slutomgången var förutom Anna Christiernsson, Jenny Wärmé, D.Carnegie & Co, Mats Eskils, Spendrups samt  Helena Thorlin, Skandia.

Juryn består av Aja Westman, ordf. Bolagsjuristernas Förening, Bengt Gustafson, Senior Vice President & Senior Advisor to Group Management, Securitas AB, Göran Norén, avdelningschef, Svenskt Näringsliv, Jon Åsberg, chefredaktör Affärsvärlden, Bertil Villard, delägare Vinge, Nina Macpherson, Årets Bolagsjurist 2015 tillika chefsjurist Ericsson.

Ulrika Åkervall Westin, Kommunikationschef Vinge, 010 614 30 29

Viktoria Raft, Presschef, Fortum Värme, 08-671 73 63, 0722-320631

Relaterat

Här är finalisterna i Årets Bolagsjurist 2024

För tolfte året i rad utses Årets Bolagsjurist i ett samarbete mellan Sveriges Bolagsjurister, Affärsvärlden och Vinge. Utmärkelsen syftar till att visa på hur bolagsjuristen idag spelar en allt viktigare roll i näringslivet. Årets finalister är nu klara.
11 april 2024 Årets bolagsjurist

Dags att nominera Årets Bolagsjurist 2024

Förra året föll valet på Petra Hedengran, chefsjurist på Investor. Nu är det dags att nominera kandidater till 2024 års utmärkelse. Nomineringen är öppen till och med 19 februari.
11 januari 2024 Årets bolagsjurist

Petra Hedengran är Årets Bolagsjurist

För elfte året i rad utses Årets Bolagsjurist. Investors chefsjurist Petra Hedengran fick i år fick ta emot utmärkelsen i hård konkurrens. Petra har spelat en mycket viktig roll för verksamheten, inte minst i sitt starka engagemang för strategisk ägarstyrning.
20 april 2023 Årets bolagsjurist