Nyhet Rättssäkerheten hotas av de nya reglerna om företagsbot

12 september 2019

Företag kan komma att riskera företagsbot på upp till 500 miljoner. Det är innebörden av en ny proposition som presenterades av regeringen i måndags.

”Regeringen föreslår nu att den maximala företagsboten höjs från 10 till 500 miljoner kronor. Lagen ska träda ikraft vid årsskiftet och är ett steg i rätt riktning. Men företagen saknar en reglerad rätt att underrättas om brottsmisstanken och om grunden för företagets straffrättsliga ansvar. Det är ett hot mot rättsäkerheten” ,

skriver Johan Eriksson, Försvarsadvokaterna i Stockholm, och Mia Falk, Vinge, på DN Debatt 12 september.

Propositionen presenterades i måndags och avser ny lagstiftning gällande företagsbot, det vill säga de böter ett företag kan åläggas att betala när brott har begåtts inom ramen för företagets verksamhet. De typer av brott för vilka företagsbot kan bli aktuellt omfattar bland annat mutbrott, miljöbrott, arbetsmiljöbrott, skattebrott och bokföringsbrott.

”Ingen fysisk person behöver lagföras för brottet, eller ens identifieras, för att ett företag ska åläggas att betala företagsbot. Åklagarna ges utökad makt att utfärda företagsbot om upp till 3 miljoner kronor genom strafföreläggande, det vill säga utan rättegång. Det innebär att i många fall kommer ingen domstol att ta ställning till bevisningen, eller ens om något brott faktiskt har begåtts.”

En fysisk person som misstänks för brott har rätt att i detalj bli underrättad om brottsmisstanken och ta del av material i utredningen samt att biträdas av försvarare. Ingen av dessa rättigheter finns reglerade för företag som riskerar att åläggas med företagsbot.

”De flesta företag saknar i dag egen straffrättslig expertis som aktivt kan ta tillvara företagets intressen i samband med en brottsutredning. Behovet av ett regelverk som tydliggör företagens rättigheter är därför än viktigare. Vi instämmer med Sveriges advokatsamfund, som i sitt remissvar till regeringen anmärkte att ett företags rättigheter vid brottmål bör motsvara de som tillkommer fysiska personer som misstänks för brott.”

Att få en företagsbot riktad mot sig kan efter årsskiftet bli en mycket dyr affär, som i värsta fall kan äventyra företagets existens.

Läs debattartikeln i sin helhet.

DAC 6 - EU:s direktiv gällande rapporteringspliktiga gränsöverskridande arrangemang

DAC 6 är ett EU-direktiv som innebär att rådgivare åläggs en skyldighet att informera relevanta skattemyndigheter om kunders gränsöverskridande arrangemang. Syftet med informationsskyldigheten är att bekämpa skatteflykt, skattefusk och skatteundandragande.
4 juni 2020

Tydligare regler vid konsumentavtal

Den 1 maj 2020 trädde ett antal nya lagändringar i kraft på konsumenträttsområdet. Vi belyser här några av de viktigaste ändringarna.
4 juni 2020

Vikten av fortsatt fokus på compliance i tider av turbulens

Ett stort antal företag och anställda kommer sannolikt att påverkas kraftigt av Covid-19 och dess följdeffekter. De nya utmaningar som uppstår i samband med krisen kommer bland annat att påverka företagens compliance-risker, vilka sannolikt kommer förändras, och i viss mån öka. I kristider är det viktigt att interna rutiner upprätthålls och att företag vidtar åtgärder för att effektivt förebygga en förändrad och eventuellt ökad riskexponering.
28 maj 2020